Jag har blivit felaktigt anmäld till socialtjänsten, vad kan jag göra?

Hej!

Jag har av min kollegas före detta fru blivit anklagad för att ha ett automatvapen hemma som jag dessutom skall ha låtit barnen hålla i. Detta är inlämnat i en orosanmälan till sociala myndigheter i min hemkommun Vänersborg. Min kollega har visat mig de delar av denna anmälan som berör mig. Hur skall jag bemöta denna anklagelse?

Jag har inte ens sett ett automatvapen annat än på TV.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När socialtjänsten får in en orosanmälan är dom skyldiga att utreda anmälan (11 kap 1 § Socialtjänstlag). Utredningen ska bedrivas så att någon inte utsätts för skada eller olägenhet i onödan, och den ska inte vara mer omfattande än vad anmälan motiverar (11 kap 2 § Socialtjänstlag). Socialtjänsten kommer alltså inleda en utredning, en utredning brukar innefatta att socialtjänsten tar kontakt med dig och dina barn och ställer frågor till er. För att socialtjänsten ska vidta åtgärder måste det finnas anledning för dom att göra det, en anmälan som inte har stöd i utredningen ger inte socialtjänsten anledning att vidta åtgärder. Du behöver alltså inte försvara dig och motbevisa anklagelsen, det är socialtjänsten som självmant ska utreda om det finns grund för anklagelsen. Under utredningen har du rätt till partsinsyn (11 kap 8 § Socialtjänstlag, 10 § Förvaltningslag), det innebär att du har rätt att få ta del av allt som har tillförts utredningen. Socialtjänsten har också en kommunikationsskyldighet som innebär att dom måste kontakta dig och ge dig tillfälle att yttra dig innan dom fattar ett beslut i ärendet (11 kap 8 § Socialtjänstlag, 25 § Förvaltningslag).

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare