Jag har begått ringa stöld - vad kan åklagaren göra nu?

Hej.

Har begått ringa stöld, missade scanna varor för 786 kr. Under denna period i mitt liv var jag sjukskriven för utmattningssyndrom och jag var så under isen.

Nu ett år efter blir jag kallade till ett kompletterande förhör hos polisen. Jag har inget minne av händelsen överhuvudtaget. Min man har återberätta och jag fick se bilder från övervakningskameran. Men inget faller på plats. Kände att polisen inte brydde sig. Hon sa att hon skulle skicka vidare underlagen till en åklagare.

Vad händer nu? Kommer åklagaren ringa mig?

Tacksam för svar. Känner mig tillbaka under isen igen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Åklagaren kan väcka åtal mot dig

Åklagaren kan väcka åtal mot dig eftersom du begått ringa stöld. Du kan då bli kallad till tingsrätten för en huvudförhandling (rättegång). Det är dock inte säkert att du blir kallad till huvudförhandling. Tingsrätten kan nämligen avgöra ett mål utan huvudförhandling i vissa fall (45 kap. 10 a § första stycket rättegångsbalken, RB). Ett exempel är när den förväntade påföljden är böter och varken du eller åklagaren begär att en huvudförhandling ska hållas (45 kap. 10 a § första stycket punkten 3 RB).

Åklagaren kan besluta om strafföreläggande mot dig

I vissa fall kan åklagaren besluta om strafföreläggande istället för att väcka åtal. Strafföreläggande innebär att åklagaren beslutar om ett bötesstraff (48 kap. 2 § RB). Du får sedan möjlighet att godkänna föreläggandet inom viss tid. Ett godkänt strafföreläggande gäller som en dom (48 kap. 3 § RB). Om du godkänner föreläggandet måste du betala det bötesbelopp som åklagaren har beslutat. Om du inte godkänner föreläggandet kan åklagaren istället väcka åtal mot dig (48 kap. 7 § punkten 2 RB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare