Jag bor med min mor som utsätter mig för psykisk misshandel.

Hej! Jag är en kvinna på 43 år och har en dotter på 13 år. För 2 år sedan hittade jag och min dotter ett stort hus i Värmland och vi bestämde oss att flytta dit. Jag har en mor på 70 år och hon lyckades övertala mig om att vi kunde köpa detta hus tillsammans och bo där alla 3 eftersom huset är så stort. Så jag sålde mitt hus och hon sitt. Detta var det värsta jag kunde ha gjort.. 2 år dagligen har hon utsatt mig med psykisk misshandel. Jag får inte ta hit någon troligtvis för att hon inte vill att någon ska ha insyn hur vi har det med henne. Dagligen får jag påhopp om att jag är så äcklig och ful och värdelös... kastar saker på mig... kontrllerar oss. Säger att hon ska göra livet surt osv..Nu har hon även börjat psyka min dotter och kallar henne för "horunge" rännstensunge och mycket mer. (Detta har jag spelat in). Jag har erbjudit mig att köpa ut henne, vilket hon gapskrattar åt och säger att " mig blir du inte av med".... har bett henne köpa ut oss vilket hon även där ironiserar. . Min dotter vågar inte vara ensam med henne och jag vet inte hur vi ska orka leva i denna " moment 22"..

Har inga andra anhöriga att tala med om detta och det är svårt att tala med någon som kan förstå... Är helt övertygad om att hon har en psykisk störning

Hur ska jag gå tillväga med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Är det hon gör brottsligt?

Den som tillfogar annan kroppsskada eller smärta kan dömas för misshandel (3 kap 5 § Brottsbalk). Att kasta saker på dig skulle kunna utgöra misshandel, om det inte når upp till att utgöra misshandel så skulle det kunna röra sig om ofredande. Den som fysiskt antastar eller utsätter annan för störande kontakter eller hänsynslöst beteende kan dömas för ofredande (4 kap 7 § Brottsbalk). Du kan anmäla det som har inträffat till polisen som kan göra en närmare bedömning av incidenten du beskriver.

Är din mor psykiskt sjuk?

Om du är orolig för att din mor är psykiskt sjuk och skulle kunna utgöra en fara för sig själv eller andra kan du göra en orosanmälan till socialtjänsten där ni bor. Tvångsvård kan ges den som har ett oundgängligt vårdbehov och som inte samtycker till frivillig vård (3 § Lag om psykisk tvångsvård).

Hur du kan sälja huset

När du samäger en fastighet har du rätt att påkalla auktion, det vill säga att fastigheten bjuds ut till försäljning (6 § Lag om samäganderätt). Du kan då få till en försäljning av fastigheten fast din mor inte vill sälja. En god man förordnas av rätten, den gode mannen sköter försäljningen och ger er pengarna från försäljningen(8 § Lag om samäganderätt).

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare