FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/09/2019

Jag andrahandsköpte en produkt och postnord tappade bort den. Vad ska jag göra?

hej! jag har gått igenom ett andrahandsköp på internet för 3500kr. Allt går bra tills frakten utav själva produkten. Avsändaren lämnar in produkten allt är som det ska. En vecka senare får jag reda på att postnord har slarvat bort paketet. vad händer om avsändaren vägrar swisha tillbaka pengarna? Är det ett brott?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Lag eller avtal?
Först och främst är det avtalet mellan er som gäller. Jag rekommenderar därför att titta igenom avtalet mellan er om det finns någon. Det är möjligt att ni följer ett standardavtal som hemsidan förser er med och därmed rekommenderar jag dig att titta på denna. Om det inte finns något avtal mellan er så gäller köplagen. Eftersom du nämner att detta är ett andrahandsköp utgår jag från att du har köpt en produkt från en privatperson. I det fallet så tillämpar man Köplagen, hädanefter förkortat KöpL.

Vem har ansvaret för produkten?
Den som har ansvaret för produkten ska du vända ditt anspråk till. Vem bär då ansvaret när produkten försvinner under en transport enligt köplagen? Ansvaret går över på köparen när avtalet säger att det gör det eller enligt 7§ köpL som behandlar transportköp. Det finns två alternativ beroende på hur nära ni befinner är geografiskt.

Alternativ 1.
Om produkten transporteras inom en och samma ort samt att säljaren vanligtvis ombesörjer transporten inom denna ort så går ansvaret över när du får produkten i händerna.

Alternativ 2.
Om alternativ 1 inte anses tillämplig, det vill säga, om det inte är i en och samma ort, så övergår ansvaret när säljaren överlämnare produkten till transportören.

Jag utgår från du och säljaren bor i olika orter och därför är alternativ 2 tillämplig. Det är därför inte säljaren längre som har ansvaret utan transportören. Det är alltså Postnord som du ska rikta ditt anspråk till.

Jag rekommenderar
Jag tycker att du ska höra med Postnord angående ersättning samt att du ska läsa om du och säljaren har ett enskilt avtal mellan er.

Jag hoppas jag har kunnat vara till hjälp.

Med vänliga hälsningar

Binh TranRådgivare