Inte fått specialtillverkad bänkskiva levererad, kan jag häva köpet?

Köp av bänkskiva, företaget fick mäta och tillverka för att anpassade mitt kök. Dom har nu gått över med några dagar innan leverans pch jag undrar om jag kan be dom att komma ut på engång, då varan är klar och redo för installation säger dom. Annars vad gäller om jag vill häva köpet? Är det att ses som specialtillverkadvara?

Mvh

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag antar att du är en privatperson som handlat från ett företag, därför kommer jag att utgå från konsumentköplagen i mitt svar.

Detta kan ses som en specialtillverkad vara, eftersom den är gjord efter dina mått. Därför kan ångerrätt bli svårt enligt 11 § 3 p. distansavtalslagen. Du har rätt att kräva att de håller avtalet, d.v.s. skickar så fort som möjligt. För att du ska kunna häva köpet krävs att dröjsmålet är av väsentlig betydelse, vilket betyder att den sena leveransen har avgörande och stor betydelse för dig. Med tanke på att det handlar om så pass kort tid kan det därför bli svårt att få till att bli väsentligt.

Min rekommendation är att du mailar företaget via e-post att du kräver att de håller avtalet. Meddela dem om att de nu kan anses vara i dröjsmål och att om dröjsmålet blir väsentligt för dig så kommer du att häva köpet enligt 13 § konsumentköplagen (KköpL).

Man kan inte få någon ersättning för att en vara är försenad, men om du lidit ekonomisk skada p.g.a. dröjsmålet har du rätt till ersättning för den skadan enligt 32 § KköpL.

Jag hoppas det löser sig!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare