FrågaARBETSRÄTTSjuk 29/07/2018

Inte betald sjuklön

Hej var provanställd 6 månader

Blev sjuk och medelade varje dag 4 dagar i rad

sen ringde dem upp o sa att jag är uppsagd

Jag fick lämna in bil o verktyg

Företaget var jättenöjda med min jobb

100% inga påbackningar alla besiktningar ok

Men sjukdag 4 vände allt

Nu när det är slut så på slutlönen så saknas sjuklön då för 3 dagar eftersom en dag är karens

Dom har skrivit ogiltig frånvaro på lönespec

I min tidrapport så har jag skrivit i sjuk .

Skrev till arbetsledaren om detta och ville ha en förklaring inget svar

Ska jag anlita en advokat

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte har fått betalt för 3 dagar som du har rätt till enligt lag så ska du mycket väl ta hjälp med att göra anspråk på din sjuklön. Du kan genom Kronofogden begära ut dessa pengar som första steg om företaget fortfarande inte vill betala så kan det vara bra att anlita en advokat/jurist. Vill du kontakta en jurist från Lawline så kan du klicka här.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare