Inneha hyresavtal och äga bostadsrätt samtidigt

Jag har en hyresrätt där jag är skriven men äger även en del i en bostadsrätt där mitt ex och barn bor. Jag bor i hyresrätten men är med i styrelsen i bostadsrättsföreningen pga att dom har nytta av mina kunskaper. Nu ifrågasätter min hyresvärd detta, och hotar med hyresnämnden och luskar i mina olika förhållanden och frågar ytterst privata frågor. Vad har han rätt till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

De förutsättningar som krävs för att din hyresgäst ska få säga upp ditt hyresavtal (som jag gissar på att hyresvärden menar då denne säger att han eller hon ska gå till hyresnämnden) finns i jordabalken (1970:994) 12 kap. 42 §, se här. Där räknas de situationer upp då hyresvärden har rätt att säga upp ett hyresavtal i förtid. I denna lista nämns inte att inneha en bostadsrätt samtidigt som man har ett hyresavtal som en grund för att hyresvärden ska kunna säga upp hyresavtalet.

Så länge du själv bor i hyresrätten, vilket du anger att du gör, så kan inte hyresvärden exempelvis säga upp ditt hyresavtal på den grunden att du också samtidigt äger och är medlem i en bostadsrätt. (Det är snarare så att det i sådana situationer ibland blir mer problematiskt gällande medlemsskapet i bostadsrättsföreningen).

Alltså, egentligen har din hyresvärd ingen rätt att ifrågasätta ditt hyresavtal i detta fall samtidigt som du äger en bostadsrätt, om det är så att jag då tolkat din fråga rätt. Hyresvärden kan inte kräva att du inte kan äga en bostadsrätt samtidigt, så länge du bor i hyresrätten och inte hyr ut den i andra hand utan tillstånd eller liknande.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare