FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/09/2015

Innebörd av leveransvillkor "fritt köparens lager"

Vad menas med "fritt köparens lager"?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline.

I Köplagen (här) anges innebörden av leveransvillkoren "fritt, "levererad, "fritt levererad" med angivande av en viss ort. I 7 § 3 st. KöpL står det att vid användningen av någon av dessa klausuler anses inte varan avlämnad förrän den har kommit fram till den angivna orten. Det rör sig alltså om ett leveransvillkor där en beställd vara anses avlämnad först när den kommit fram till köparen. Fram till denna tidpunkt står säljaren risken för att varan kommer bort eller går sönder och de eventuella kostnader som kan uppstå för det här, 13 § 1 st. KöpL (e contrario).

Det här leveransvillkoret ska inte blandas ihop med termen "fraktfritt" där varan, trots att säljaren ska betala frakten fram till den angivna punkten, anses avlämnad redan då den överlämnas för transport.

Hoppas svaret var till din hjälp.

Vänliga hälsningar,

T ERådgivare