Innebörd av en garanti

Lämnar in laptop för att locket sitter löst. Garantin gäller.

De anser att skärmen måste bytas och har skadats.

Felet har således uppkommit på grund av att locket sitter löst.

Ett följdfel som inte täcks av garantin hävdar säljaren (Elgiganten) vad gäller här???

Fungerade utan anmärkning i övrigt

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad garantin omfattar varierar, eftersom en garanti kan utformas hur som helst. Det kan exempelvis vara så att säljaren endast garanterar en viss prestanda, varpå ett löst lock inte omfattas av en sådan garanti. Hur just garantin för din laptop ser ut vet ju inte jag, och det är därför svårt att ge ett anpassat svar till just ditt problem.

Men fel som inte omfattas av garantin är fortfarande fel i köprättslig mening. Garantin innebär lättnad från bevissynpunkt, men felansvar kan fortfarande krävas från säljaren även utan en garanti. Eftersom en köpare med fog kunnat förutsätta att locket inte ska sitta löst på laptopen så är den felaktig. Detta innebär att säljaren har ett ansvar att reparera varan på egen bekostnad, förutsatt att felet fanns vid köpet (men det kan ha visat sig senare, med defekten som ledde till felet ska ha funnits vid köpet) samt att du har reklamerat i skälig tid. Vad som är skälig tid varierar, men om man har reklamerat varan inom 2 månader så anses det alltid vara inom skälig tid enligt 23 § Konsumentköplagen. Enligt samma bestämmelse så måste man i alla fall reklamera inom 3 år från det att man tagit emot varan.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Med vänliga hälsningar,

Josefin JennerheimRådgivare