Inneboende vägra lämna?

Hej

Jag har en inneboende i min hyreslägenhet utan kontrakt. Tanken var att han skulle hitta en lägenhet så snart som möjligt. Nu har hen råkat ut för sjukdom och har inte ekonomisk möjlighet att betala hyra till mig. Jag vill inte längre att hen ska bo kvar.

Vad gör jag? Situationen är ohållbar för mig.

Mvh

Marlene Lund

marrelundh@gmail.com

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag förstår din fråga, vill veta du veta om du har rätt att kasta ut personer som är inneboende hos dig eftersom det ni kommit överens om inte längre gäller.

Eftersom ni ingått en muntlig överenskommelse, kan det ses som ett muntligt kontrakt. Detta är gällande, men svårt att bevisa. För att styrka att personen inte har rättighet att vistas i din bostad längre, skulle det krävas ett skriftligt kontrakt vid en tvist i domstol.

I.o.m att det muntliga kontraktet är gällande och har löpt ut, har du rätt att be personen lämna din bostad. Om denne vägrar ge sig av självmant, kan du kontakta polisen som kan hjälpa dig i din situation.

Hoppas att detta är till hjälp!

Vänligen,

Marlene ZouzouhoRådgivare