FrågaSKATTERÄTTMoms09/02/2019

Innebär (+ moms) exkl. moms och räknas sedan momsen som ingående moms?

Hej!

En fråga: "Hyra för kontoret betalas, 18000kr +moms". Innebär (+moms) exkl.moms, att jag lägger till 4500kr på hyran? Och sedan räknas momsen som ingående moms?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i det du själv skriver. Även jag tolkar "18 000 kr + moms" som "18 000 kr exkl. moms". För hyra av kontor tas skatten ut med 25 % och momsen blir därför 4 500 kr som du lägger till på hyran. Totalt 22 500 kr (Momslagen 7 kap. 1 §).

Momsen på 4 500 kr räknas som ingående moms och det är den moms du som företagare har rätt att göra avdrag för och få tillbaka. Den ingående momsen blir alltså ingen kostnad för dig som företagare (Momslagen 8 kap. 3 §).

Sammanfattningsvis: Ja, "+ moms" innebär att du lägger till 4 500 kr moms på hyran och sedan räknas momsen som ingående moms.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga. Mer information om vad som gäller om moms när du som har företag köper in varor och tjänster till din verksamhet kan du hitta på Skatteverkets hemsida.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare