Innebär ansökan om betalningsföreläggande automatiskt en betalningsanmärkning?

Hej. Fick idag ett brev om betalningsföreläggande. Om jag betalar inom 10 dagar har JG ändå fått en betalningsanmärkning då? Ringde alektum å gjorde upp om en ny avbetalningsplan idag å de lovade då ta tillbaka ärendet oxå ska tilläggas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En ansökan om betalningsföreläggande innebär inte att du automatiskt får en anmärkning. En betalningsanmärkning fås först om ansökan leder fram till ett utslag. Ett utslag uppkommer t.ex. om du ignorerar ansökan om betalningsföreläggande. Om du betalar inom tio dagar, som det stod i brevet, får du heller inte någon betalningsanmärkning. Eftersom du även kan komma överens med den du är skyldig pengar kan du givetvis avtala om en ny avbetalningsplan som du gjort.

Du kan läsa mer om betalningsförelägganden och betalningsanmärkningar på Kronofogdemyndighetens hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare