Inlasning när sysselsättningsgraden är lägre än 100 %

Gäller så kallad "inLasning" även om arbetstagaren inte varit heltidsanställd hela perioden? Om inte räknas det då efter motsvarande period i heltid? Ex. 100% i 24 mån motsvarar 80% 30 månader.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Inlasning, dvs. att en visstidsanställning eller vikariat övergår i tillsvidareanställning, regleras i 5 § andra stycket Lag (1982:80) om anställningsskydd, du kan läsa paragrafen i sin helhet https://lagen.nu/1982:80#P5S1. Av paragrafens andra stycke följer att en allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning om en arbetstagare har haft en allmän visstidsanställning hos en arbetsgivare i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod. På motsvarande sätt övergår en anställning som vikarie till en tillsvidareanställning om arbetstagaren varit anställd som vikarie i sammanlagt mer än två år. Det är din anställningstid som spelar roll och inte vilken sysselsättningsgrad som du haft, du ska alltså utgå från de tider som anställningen enligt anställningskontraktet löper mellan. Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Måns GottfriesRådgivare