FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/06/2015

Inhibition av kronofogdemyndighetens beslut

Hej,

Har idag fått brev från tingsrätten där det står följande:

Tingsrätten förordnar att någon åtgärd för verkställighet tills vidare inte ska vidtas i kronofogdemyndighetens mål.

Beslut får överklagas särskilt.

Vad menas med detta i praktiken?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Vad tingsrätten menar är att tingsrätten bestämt att den åtgärd som kronofogdemyndigheten beslutat att utföra inte kommer att utföras (verkställas) så länge tingsrätten handlägger överklagandet av kronofogdemyndighetens beslut (jag utgår ifrån att du har överklagat ett mål från kronofogdemyndigheten till tingsrätten).

Om kronofogdemyndigheten exempelvis beslutat om en utmätning och detta beslut överklagas till tingsrätten så kan tingsrätten bestämma att utmätningen inte får ske under den tid då tingsrätten prövar överklagandet. Genom ett sådant beslut förhindras den besvärliga situationen som kan uppkomma om en utmätning som genomförts behöver återgå på grund av att tingsrätten beslutar att upphäva kronofogdemyndighetens beslut om utmätning.

Med att beslutet får överklagas särskilt menas, att tingsrättens beslut om att åtgärden inte får verkställas kan överklagas separat, det vill säga den som vill överklaga beslutet behöver inte vänta till dess tingsrätten avdömt själva överklagandet.

Hoppas detta svarar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare