FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet07/04/2022

Ingår ett badkar i en bostadsförsäljning?

Jag har ett badkar inställt i mitt badrum, i min duschhörna. Det finns ingen badkarskran, så installationen är inte fast eller permanent.

Det stod där under visning vid försäljning. Frågan är nu om badkaret ingår i köpet, eller om jag kan ta det med mig i flytten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Så jag förstår det rätt vill du veta om badkaret kommer ingå i försäljningen eller inte.

Du har inte beskrivit vad för typ av boende du bor i. Beroende på om din bostad är en ägd villa, en hyreslägenhet eller en bostadsrätt, kommer du få varierande svar.

Om din bostad är ett hus som du äger

Om badkaret är en del av byggnaden (huset) kommer den ingå i försäljningen. För att den ska vara en del av huset krävs det att badkaret har försetts till byggnaden för stadigvarande bruk (JB 2:2). Med bestämmelsen ställs det upp två krav: föremålet ska ha ett yttre samband med byggnaden samt ett inre samband med byggnaden.

Redan i lagen anses badkar vara ett byggnadstillbehör (JB 2:2 andra stycket första punkten). Det som kan tala mot att den ändå inte ska tillhöra huset är om badkaret inte har något yttre eller inre samband med huset.

Det yttre sambandet

Det behövs inte en faktiskt montering av föremålet för att det ska finnas ett yttre samband. Ett föremål kan ha ett yttre samband med byggnaden om den är på sin "naturliga plats". Vad som då menas med placerad med på sin naturliga plats är till exempel ett kylskåp som står i ett kök. Även om den inte sitter fast i golvet eller väggen står den på sin naturliga plats i köket.

Som jag förstår det har du badkaret i badrummet. Även om det inte finns en badkarskran talar placeringen av badkaret för att den står på sin naturliga plats i huset. Det finns därför ett yttre samband.

Det inre sambandet

I lagen uttrycks det inre sambandet som "ägnat till stadigvarande bruk". Vad det betyder står inte i lagen men har prövats i Högsta domstolen. Vad som ska anses vara stadigvarande bruk är exempelvis att en ny ägare skulle ha nytta av saken vid en försäljning. Föremålet ska alltså typiskt kunna användas i en bostad.

Eftersom badkar är en typisk sak i hemmet, skulle jag säga att det finns ett inre samband.

Badkaret måste ha placerats av fastighetsägaren

Det betyder att ett föremål inte är en del av fastigheten även om den har ett yttre och inre samband med huset om föremålet inte placerades där av fastighetsägaren (JB 2:4). I det här fallet låter det som att det är du som placerade badkaret där. Eftersom jag antar att du är fastighetsägare betyder det att även det kravet är uppfyllt.

Badkaret anses vara en del av byggnaden

Eftersom det finns ett yttre och inre samband mellan badkaret och huset samt att det var du som placerade det betyder det att badkaret är en del av huset.

Om du vill behålla badkaret

För att du ska få behålla badkaret måste du ta bort badkaret från huset när du flyttar. Här är det dock viktigt att du gör det innan du och köparen har skrivit på köpekontraktet, annars riskerar du att du begår kontraktsbrott. Jag rekommenderar att du pratar med din köpare där ni kommer överens om vad som inte ska ingå i köpet och skriver ned det i köpekontraktet.

Om du bor i en hyreslägenhet eller en bostadsrätt

Som jag nämnde tidigare ställs det upp tre krav för att badkaret ska anses vara en del av byggnaden: ett yttre samband, ett inre samband samt att det var fastighetsägaren som ställde badkaret i badrummet. Det yttre och inre sambanden förblir även om du skulle bo i en hyreslägenhet eller bostadsrätt.

Du är inte fastighetsägaren

Om du är en hyresgäst eller bor i en bostadsrätt är du inte fastighetsägaren. Det betyder att om du ställde badkaret i badrummet anses inte den vara en del av fastigheten (JB 2:4).

Du är därför fri att ta med dig badkaret om du vill.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare