Indirekt hot om misshandel - Finns det skäl att anmäla brott?

Hej. En person sagt att hon ska anlita hennes brors fru som hon betalar för att misshandla min fru för hon tror att min fru har anmält henne till socialen. Detta har hon sagt till 2 personer som gärna vittnar att hon har sagt det. Nu undrar jag om det är någon idé att anmäla henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att någon har sagt att hon ska betala en annan person för att misshandla din fru. Detta har personen dock inte sagt till dig eller till din fru, utan till två andra personer.

Finns det något brott som du kan anmäla till polisen?

Att hota någon med misshandel skulle kunna räknas som brottet olaga hot (se brottsbalken 4 kap. 5 §). Detsamma gäller om man hotar med att anlita någon annan som ska utföra misshandeln. För att ett hot ska räknas som brottet olaga hot krävs bland annat att den som hotas tar hotet på allvar och att hotet är tillräckligt allvarligt. Enligt bestämmelsen ska hotet kunna framkalla "allvarligt fruktan" hos den som blir hotad. Beroende på hur personen har framställt hotet skulle det alltså kunna vara fråga om brottet olaga hot.

Att tillsammans planera att misshandla någon, eller att betala någon annan för att misshandla någon kan räknas som brottet stämpling respektive förberedelse till misshandel, se brottsbalken 3 kap. 5 § och 23 kap. 2 §. Om dessa brott har begåtts beror alltså på vad kvinnan som vill din fru illa hittills har gjort.

Vad du kan göra nu

Det är enligt min mening oklart om det som kvinnan hittills har gjort kan räknas som ett brott, men jag tycker verkligen att du ska ta kontakt med polisen om du är oroad. Polisen kan hjälpa dig/er med att avgöra om det finns tillräckligt med underlag för att göra en anmälan ännu. Du kan naturligtvis be de två personerna som kvinnan har berättat om sina planer för att följa med dig till polisen. Utifrån informationen i din fråga är detta det mest konkreta råd jag kan ge dig.

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare