Inaktiv handläggare på Arbetsförmedlingen - lösning?

Någon slags handläggare på Arbetsförmedlingen som du har aldrig önskat dig tar på sig handläggnings rollen men gör ingenting på flera månader. Jag försökte ringa henne flera gångens och aldrig lyckats få tag på henne. Jag har även mejlat henne senaste efter en månad sen hon har tagit handläggningsrollen på sig.

Hur ska jag lösa problemet?

Jag har haft kontakt med flera handläggare innan och det brukar inte dröja mer än en vecka innan de har av sig för nya handlingsplaner. Jätte gärna att förklarar vilka vägar som finns att gå om det finns möjlighet att byta ut henne mot en annan Handläggare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget stöd i lag om byte av handläggare, men det finns ändå möjlighet till att kunna byta.

Om du är missnöjd med bemötandet, bör första steget vara att kontakta ansvarig i chefsposition eller dylikt och framföra dina klagomål och berätta varför det finns skäl att byta handläggare. Om en handläggare inte har rört ditt ärende på flera månader och denne är okontaktbar, så bör de överväg att byta.

Om detta inte skulle leda någonvart, kan du gå vidare med en anmälan via JO (här) https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Hoppas din fråga besvarades!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare