FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt21/04/2020

Importera varor från Kina

Hej,

Är det lagligt att köpa in produkter från kina, typ eyeliner, från AliExpress/baba och sälja vidare i Sverige, vad gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Funderar du på att importera produkter från Kina eller ett icke-EU-land bör du se till att produkterna är CE-märkta. Denna märkning intygar på att produkten överensstämmer med lagstadgade kraven på säkerhet, hälsa och miljö. men även andra produktegenskaper. En teknisk dokumentation för produkten i fråga och en EU-försäkran om överensstämmelse bör upprättas. Produkten måste äve åtföljas av en bruksanvisning på ett officiellt EU-språk.

För mer information om vilka bestämmelser som gäller se på Kommerskollegium för information om vilka dokument som ska åtfölja produkten samt kontakta Tullverket om importen omfattas av några importrestriktioner, importavgifter och hur tulldeklaration ska ske.

Vänligen,

Andrea VrcicRådgivare