Illojalitet mot arbetsgivare?

Hej!

Jag har varit anställd på ett städbolag i ganska många år, sade upp mig för en tid sedan och vid uppsägningen hotade min arbetsgivare att stämma mig om någon av "mina" kunder sade upp avtalet med dem.

Jag har nu börjat på mitt nya jobb, ett annat städbolag, en konkurrent till min gamla arbetsplats.

För några dagar sedan fick jag ett brev hem från en advokatfirma angående illojalt agerande under anställning - om att städbolaget håller på att gå igenom uppkommen skada och att jag kan bli skyldig till ett skadestånd på minst 150 000kr om kunders uppsägning kan bli kopplade till mitt ev. illojala agerande. Oklarheten består i varför vissa kunder har valt att lämna städbolaget.

Många av "mina" kunder har varit hemma när jag har städat hos dem och vi har genom åren fått en ganska så personlig kontakt. När en del kunder fick veta att jag skulle sluta min anställning har de ställt mig frågan om vart jag skulle ta vägen och då har jag svarat dem med namnet på det nya städbolaget.

Jag har aldrig bett någon lämna städbolaget eller "följa" med mig till det nya, jag har inte påverkat någon kund på något vis, jag har endast svarat på deras frågor.

Bör jag vara orolig att svara på kunders frågor är illojalitet mot städbolaget? Kan jag stå till skuld för att kunder valt att lämna städbolaget efter att jag slutade min anställning?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmänt angående lojalitet i ett anställningsförhållande
I ett anställningsförhållande krävs det av arbetstagaren att han/hon är lojal mot arbetsgivaren - lojalitetskravet ingår som ett led i anställningsavtalet. Det framgår inte av någon särskild lagbestämmelse, men är en typ av "oskriven regel" inom arbetsrätten.

Ett tydligt exempel på illojalt förfarande kan vara om en anställd under sin anställningstid bedriver en med arbetsgivaren konkurrerande verksamhet, ägnad att tillfoga arbetsgivaren en "inte obetydlig skada" eller som annars sker under sådana omständigheter att den bör uppfattas som illojal (se exempelvis Arbetsdomstolens avgörande AD 1998 nr 80). Redan planer på sådan verksamhet kan ibland utgöra brott mot lojalitetskravet (för exempel, se AD 1993 nr 12).

Lojalitetskravets utsträckning i tiden
Om inget särskilt har avtalats, så upphör denna lojalitetsplikt när anställningen har avslutats - plikten har alltså inte någon rättslig efterverkan. En arbetstagare ska givetvis ha möjlighet att byta arbetsplats utan att oroa sig för skadståndskrav från sin tidigare arbetsgivare, och har all rätt att inleda en ny anställning vid en konkurrerande verksamhet.

Situationen i ditt fall
Att du tog anställning vid en annan städfirma utgör givetvis inget brott mot lojalitetsplikten. Det händer däremot ibland att det finns s.k. kundklausuler i anställningsavtal, det vill säga att arbetstagaren förbinder sig att inte ta med "sina" kunder för det fall denne vill öppna upp en egen verksamhet eller byta arbetsplats. Men, även om en sådan kundklausul finns i ditt gamla anställningsavtal så måste din fd. arbetsgivare bevisa att du faktiskt övertygat "dina" kunder att följa med dem. Du kan aldrig hållas ansvarig för att de kunder du hjälpt väljer att byta städfirma för att de är nöjda med din arbetsinsats. Tvisten kommer därför sannolikt i slutändan handla om vilken typ av bevisning som förs fram från båda sidor.

Kundklausuler är ett relativt nytt fenomen, och det finns därför inte så mycket rättsfall som avgjort situationer då tvister uppstått kring de typerna av klausuler. Vad som generellt kan sägas är i alla fall att om en kundklausul anses vara oskälig så kan den jämkas enligt 38 § avtalslagen.

Om det inte finns en kundklausul i ditt gamla avtal så skulle jag våga påstå att du är ännu mer på det torra.

Jag hoppas allt löser sig, och tveka inte att ställa en fråga nedan om något fortfarande känns oklart! Om du vill ha ytterligare hjälp av kunniga jurister, kan du vända dig till info@lawline.se där de kan hjälpa dig vidare i detta ärende.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare