FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp19/04/2018

I vilket skede av processen för misstänkt brott och eventuell rättegång kan man anlita en offentlig eller privat försvarare (advokat)?

Vart stoppad av polis tillsammans med en bekant då de hittade amfetamin i min jackficka som har placerats där av ngn annan.Vid inledande polisförhör utan försvarare nekade jag till innehav men fick min mobil beslagtagen.Kan jag i detta skede anlita en advokat?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om försvarare (advokat) hittar du i 21 kap. Rättegångsbalken (RB).

När har du rätt att anlita en försvarare (advokat)?
Enligt 21 kap. 3§ har du alltid rätt till en försvarare vid talans förberedande och utförande. Det är en ovillkorlig rätt som alltså gäller vid alla brott. Rent tidsmässigt brukar man med "talans förberedande" mena att du har rätt till försvarare redan under förundersökningen så snart den kan riktas mot dig som skäligen misstänkt för brottet. Bekostar du din försvarare själv (med privata medel) anses det dock inte finnas några hinder för att anlita en försvarare i samband med förhör, även utan att vara misstänkt.

Offentlig eller privat försvarare?
Det finns alltså två olika möjligheter när det kommer till försvarare. Antingen kan du ha rätt till en offentlig försvarare som bekostas av staten eller så har du möjlighet att anlita en privat försvarare som du i första hand bekostar själv. För att du ska ha rätt till en offentlig försvarare framgår av 21 kap. 3a§ vissa förutsättningar som ska vara uppfyllda. Det kan vara fråga om att du är anhållen eller häktad, att minimistraffet för brottet du är misstänkt för är 6 månaders fängelse eller mer, om det finns särskilt behov med hänsyn till utredningen eller om det finns särskilda skäl med hänsyn till personliga förhållanden eller vad målet rör. Utan fler omständigheter är det tyvärr svårt att bedöma ifall du kan ha rätt till en offentlig försvarare. Jag rekommenderar dig att kontakta en försvarare (advokat) så att du kan få hjälp vidare med ditt mål.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare