I vilket land ska inkomster hänförda till svenskt handelsbolag beskattas?

Hej! Jag bor i Storbritannien sedan 2016 och betalar skatt här. Jag har ett svenskt handelsbolag tillsammans med en person som är bosatt i Sverige. Bolaget har inte varit aktivt förrän nu och vi har nyligen ansökt om F-skatt. Jag (genom handelsbolaget) har fått anställning hos ett svenskt bemanningsföretag som hyr ut mig till en svensk online-skola som har vuxenutbildning. Undervisning och bedömningar sker endast via distans och jag kommer inte att vistas i Sverige överhuvudtaget. Jag kommer att fakturera bemanningsföretaget i Sverige medan bemanningsföretaget fakturerar skolan.

Min fråga är var jag kommer att betala min skatt när det handlar om inkomster genom handelsbolaget? Skatteverket vill att jag ska lämna in en preliminär inkomstdeklaration men då kommer jag att betala skatt i Sverige vilket är det landet jag inte bor i. Hur ska jag gå tillväga?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar dig som att ditt handelsbolag är den som har avtal med bemanningsföretaget, och inte du som fysisk person. Detta är avgörande för hur beskattningen ska ske.

För svenska handelsbolag, gäller att det är delägarna som beskattas som fysiska personer för inkomster i handelsbolaget. Detta framgår bland annat av 5 kap 1 § inkomstskattelagen. Avgörande för din fråga är alltså om du som fysisk person kan bli skattskyldig i Sverige för inkomster i svensk näringsverksamhet.

I 3 kap inkomstskattelagen regleras fysiska personers skattskyldighet. Då du bor utomlands i Storbritannien, och inte verkar ha någon väsentlig anknytning till Sverige, är du inte obegränsat skattskyldig i Sverige utan i Storbritannien som du beskriver. Du kan dock bli begränsat skattskyldig i Sverige trots att du bor i utlandet, vilket framgår av 3 kap 17 § inkomstskattelagen. Begränsad skattskyldighet uppstår då i inkomstslaget näringsverksamhet för inkomster från fast driftställe i Sverige. Då handelsbolaget är svenskt, får antas att det har ett fast driftställe i Sverige i form av plats för företagsledning eller kontor.

Inkomsterna från handelsbolaget kommer alltså troligen att bli skattepliktiga i Sverige som jag förstått det. Skulle det vara så, att du är skattskyldig för inkomsterna även i Storbritannien enligt brittisk skattelagstiftning, uppkommer dubbelbeskattning. Detta brukar dock undanröjas genom att länderna har ett skatteavtal där de reglerar vilket land som ska skatta viss inkomst. Detta gör att du troligen inte kommer att behöva betala dubbel skatt för inkomsterna från det svenska handelsbolaget.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Behöver du ytterligare vägledning eller vill reda ut hur skatteavtalet mellan Sverige och Storbritannien ser ut, rekommenderar jag dig att ta hjälp utav en skattejurist som kan utreda saken åt dig! Tyvärr är skatterätt ingenting som våra jurister sysslar med på Lawline.

Lawline RådgivareRådgivare