Hyresvärdens underhållskyldighet

Hej. Jag undrar hur jag ska gå till väga då jag flytta in i en ny lgh som jag har bott i 1 år. I oktober så började det att forsa in vatten genom mitt vardagsrumsfönster och sovrumsfönster och jag skicka filmen till hyresvärden och fråga varför det regnar in. Han har då inte isolerat ordentligt och han skulle åtgärda detta innan sommaren inget har hänt. Det är fukt skadad i fönster valvet i båda fönsterna. Är detta verkligen ok? Och finns det någonstans jag kan vända mej till? Jag betars ganska mycket i hyra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hyresvärd har en s.k. underhållsskyldighet av hyreslägenheten. Av underhållsskyldigheten följer att hyresvärden under hyrestiden ska tillhandahålla lägenheten i sådan skick att den är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (12 kap. 15 första stycket och 9 § JB). Om hyresrätten t.ex skadas utan att hyresgästen är ansvarig för skadan så har hyresgästen som regel rätt till vissa saker (12 kap. 16,11 och jfr 24 § JB).

I och med att det är hyresvärden själv som vållat till den uppkomna fuktskadan till följd av att "inte isolerat [bostaden] ordentligt" så har du alltså enligt denna huvudregel rätt till vissa saker. Du som hyresgäst har nämligen rätt att avhjälpa den bristfälliga isoleringen eller i vart fall för fuktskadorna på hyresvärdens bekostnad i och med att du redan sagt till honom att åtgärda felet. Dessutom har du för den tid som isoleringen varit bristfällig eller i vart fall för den tid då fuktskadan funnits i bostaden rätt till nedsättning av hyran samt ersättning för den bristfälliga isoleringen eller i vart fall för fuktskadorna

Sammanfattning och råd

Av allt att döma har du alltså rätt att avhjälpa isoleringen på hyresvärdens bekostnad. Dessutom har du även rätt till nedsättning av hyran för ovan nämnda tidsperiod.

Mitt råd är därför att du i första hand vänder dig till hyresvärden och åberopar den reglering jag anfört i mitt svar för att därigenom kunna lösa det mellan er två utan någon extern hjälp. Men om hyresvärden inte går med på dina villkor så råder jag dig att du isåfall vänder dig till en av våra kunniga jurister på området för att tillgodose dina rättigheter på bästa möjliga sätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Med det sagt önskar jag dig en trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare