Hyresvärdens underhållningsskyldighet

Hej! Jag undrar om hyresvärden är tvungen att åtgärda estetiska "fel" i en lägenhet. Det handlar om en ytterdörr som är i fullt bruk men som det finns slitage på. Låsfunktionen fungerar fint och dörren går att stänga/öppna som den ska.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna kring hyresrätt hittar du i 12 kap. jordabalken (JB), även kallas hyreslagen, se https://lagen.nu/1970:994#K12 .

Hyresvärden har skyldighet att underhålla lägenheten och se till att den är i brukbart skick under hyrestiden, se 12 kap.
9  och 15 §§ JB. Vad som menas med fullt brukbar är vad som är fullt brukbart på orten och det sker en bedömning i varje enskilt fall. Hyresvärden skall med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk. Hyresvärden ansvarar alltså för normalt slitage på lägenheten. Med skäligt tidsmellanrum innebär en tidsintervall uppåt ca 14 år men detta kan variera med hänsyn till bland annat lägenhetens och familjens storlek.

Det finns ett tidigt rättsfall (NJA 1964 s. 434) där domstolen ansåg att målning och tapeter inte ska vara så slitna att man ser ytan under färgen eller tapeten men det ska ändå vara skapligt nött. Det innebär att hyresgästen får tåla lite slitna väggar med hål efter tavlor och så vidare men det ska inte vara revor och områden där färgen på väggarna är helt bortnött.

I ditt fall beror det på hur pass sliten dörren är, men i och med att den är fullt brukbar så torde inte hyresvärden behöva byta ut den om det är normalt slitage.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare