Hyresvärd har sagt upp avtal

Hej.

Jag har fått brev från min hyrevärd att mitt kontrakt på min hyresrätt är uppsagt. Dom misstänker att jag inte bor där och att min inneboende inte är inneboende. Även hyran har varit försenad vid 2 tillfällen, Jag vill bestrida denna uppsägning. Hur går det när ord står mot ord. Jag säger att jag bor där, dom säger tvärtom. Jag har haft hyreslägenheten sedan 1993 och det har fram tills nu aldrig varit några problem.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Som jag förstår det tror din hyresvärd att din inneboende hyr lägenheten olovligt i andra hand och att du bor någon annanstans.

I 12 kap 42 § Jordabalken (JB) (https://lagen.nu/1970:994#K12P42S1) stadgas de situationer när hyresvärden har rätt att säga upp avtalet och din hyresrätt förverkas. I tredje punkten nämns den situationen att lägenheten har upplåtits till någon annan utan tillstånd eller samtycke från hyresvärden. Det står dock i samma paragraf att du ska ha fått en tillsägelse från hyresvärden och då fått en chans att rätta till detta. Jag förstår det som att du ska ha haft möjlighet att rätta till detta innan hyresvärden kan säga upp ditt avtal.

Gällande sen betalning av hyra är det en grund som ger rätt för hyresvärden att säga upp avtalet, 12 kap 42 § 1 punkten JB (https://lagen.nu/1970:994#K12P42S1). Men bara om betalningen kommer in mer än en vecka sent. Däremot inte om händelserna är av ringa betydelse vilket ett fåtal förseningar skulle kunna anses vara (https://lagen.nu/1970:994#K12P42S5). Troligen är inte dina försenade betalningar i sig något som gör att hyresvärden kan säga upp avtalet.

Det verkar som att hyresvärden har fått situationen om bakfoten i ditt fall. Som du säger står det ord mot ord, och det är svårt att ge ett definitivt svar eftersom jag behöver mer information (bl.a. om du har fått någon tillsägelse från hyresvärden). Din inneboende borde kunna intyga hur situationen ser ut och även grannar kanske kan intyga att de brukar se dig i trapphuset och på så sätt kan du troligen bevisa att du bor i lägenheten. I värsta fall kan ni ta detta till domstol och låta tvisten avgöras där.

Hoppas svaret var till hjälp!

Molly MalmRådgivare