Hyresrätten, vad gäller?

Hej!

Har lite frågor om hyresrätt, Hur bestäms hyran i en hyresrätt

Vad får man göra med sin hyreslägenhet? Får man t ex måla om?

Vad får man inte göra med sin hyreslägenhet?

Vilka regler gäller om man vill hyra ut sin lägenhet i andra hand?

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag väljer att dela upp dina frågar i rubriker nedan så du kan följa vad som gäller.

Tillämpligt lagrum

12 kap. Jordabalken (JB).

Hur bestäms hyran i en hyresrätt?

Enligt bruksvärdesprincipen ska hyran i en hyresrätt vara på samma nivå som för andra hyresrätter med liknande förutsättningar och/eller standard i närområdet. Vanliga saker man tar hänsyn till när hyran ska bestämmas är; boyta, standard, läget och utrustningen.
Vissa förmåner som eventuellt hiss och liknande kan också väga in vid prissättningen.

Vad får man göra/inte göra i en hyresrätt?

För att vara på den säkra sidan är det alltid bra att höra med hyresvärden först innan man tänker göra något i lägenheten. Du kan som hyresgäst bli skadeståndsskyldig om du gör något som inte anses fackmannamässigt utfört, något som avviker från den ordinära lägenhetens standard eller gör något så att värdet på lägenheten sänks. Du kan även bli skyldig att återställa lägenheten i ursprungligt skick när du flyttar ut från den. Att slå ut en vägg är absolut något du bör ta med hyresvärden.

Exempel på saker som du får göra är målning av vägg samt tapetsering så länge det inte avviker för vad "gängse standard" innefattar (vilket brukar vara ljusa lägger eller liknande). Du får också byta ut köksluckor och kakla om i köket om du anser att det behövs. Men även här gäller det att du håller dig gängse standard.

Hyra ut i andra hand - vad gäller?

För det första så behöver du skaffa dig ett tillstånd att hyra ut lägenheten i andra hand av din hyresvärd. Därefter formas ett andrahandskontrakt. Viktigt att tänka på är även att göra en inventarieförteckning och eventuellt notera lägenhetens skick innan den hyrs ut (eventuella skador och liknande). Varje hyresgäst har en vårdplikt enligt 12 kap. 24 § JB, det innebär att hyresgästen kan bli skadeståndsskyldig för de eventuella skador som denne förorsakar. Det är således viktigt att fotografera lägenheten innan den hyrs ut i andra hand.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Återkom gärna med fler frågor till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare