Hyresrätt, vem betalar för avloppsproblemen?

Hej,

Vi är hyresgäst hos en hyresvärd i Uppsala. Vi hade problem med badrumms avloppet den 20 mars. De kom och fixade det. Nu har de skickat oss faktura med beloppet 3380kr för det. Jag kontaktade dem och sa att det ingick deras service men de sa att eftersom avloppet är för stort, är vi ansvariga för det om det är något fel med det!!

För det första, är avloppet för gammalt och alltid luktar illa. För det andra, lägenheten ovanför hade de renoverat och massa med bygg skräp från badrumstaket hamnade hos oss. Efter renoveringen byggstädades inte ordentligt. Jag reagerade direkt och gick till kontoret och även visade dem bild. Genom att det var dåligt städat städade jag själv i väntan på er besked. Från den tiden hade vi problem med avloppet även avloppslukt. Vi bor två vuxna och har inga barn eller främmande.

Kan ni hjälpa oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar lawline med din fråga.

En hyresgäst har en plikt att vårda lägenheten under hyrestiden (12 kap 24 § Jordabalk), hyresgästen har också en skyldighet att underrätta hyresvärden så fort gästen upptäcker en skada som måste åtgärdas fort för att inte stora olägenheter ska uppstå (12 kap 24 § 2 stycket Jordabalk). Det är alltså bara om skadan är hyresgästens fel som hyresgästen blir skadeståndsskyldig gentemot hyresvärden. Det låter på dig som att du kontaktade värden så fort du anade att det kunde bli problem, och att felen med avloppen inte berodde på något du gjort. I så fall är det hyresvärden som ska betala. Om du är med i hyresgästföreningen så kan du kontakta dom för att få ytterligare juridisk rådgivning och stöd. Du kan också vända dig till hyresnämnden för att dom ska avgöra vem som ska betala kostnaderna.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare