Hyresrätt - kontrakt - överlämnande

Hej,

Vi hyrde en lägenhet som vi haft i 6år. Nu behövde vi en större och fixade en sådan inom samma hyresvärd.

Frun var gravid och vi ville slippa alla 3 månaders dubbelhyra. Vi frågar därför den potentiellt nya hyresgästen om detta går för sig och hon säger ja.

Den potentiella nya hyresgästen bekräftar senare på sms att hon kan ta de enligt vårt önskemål samt att hon fick lägenheten. I sms konversationen så bekräftat hon även att hon tar över diskmaskin och lite annat småfix.

Men nu när hon skrivit avtal med hyresvärden så har hon dragit oss i blindo och skrivit eter vår uppsägningstid, vi får med andra ord betala dubbla hyror ändå och sätter oss på pottkanten. Är detta något jag kan dra vidare då vi stressade på med både flytt, städ, lämnat in nycklar och kommer inte in samt förlöst vårt barn.

Hyresvärden bryr sig inte över huvudtaget trots bevis och långa samtal med dem.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Överlåtelse av hyresrätt

För att en hyresgäst ska kunna överlåta en hyresrätt måste hyresgästen få hyresvärdens medgivande. Det betyder att en överlåtelse kan inte ske om hyresvärden inte tillåter det. Det betyder därmed att du/ni kan diskutera med potentiella hyresgäster och göra överenskommelser, men de är inte giltiga oavsett eftersom det är hyresvärden som bestämmer. Detta framgår i 12 kap 32 § jordabalken. Det finns undantag där hyresnämnden kan ge medgivande när hyresvärden inte har gjort det, 12 kap 34-37 §§ jordabalken.

Undgå dubbel hyra

Tyvärr så finns det ingen lagstiftning som reglerar att hyresvärden inte får ta ut dubbel hyra, trots att du byter lägenhet inom samma hyresvärd. Men de kan ha egna regler som reglerar detta, som kanske underlättar. Alternativt att ni får höra av er till hyresvärden och förklara läget, att det är mycket pengar för en precis nybildad familj. Det ska tilläggas att det är vanligt att man får betala dubbel hyra vid byte.

Kan det anses vara ett avtal mellan dig och den andra hyresgästen

Som jag nämnde ovan behöver inte hyresvärden acceptera den person som du finner som ny hyresgäst. Därmed tror jag tyvärr att ert avtal faller eftersom du inte har rätt att välja hyresgäst. Avtalet av hyresrätten är något som regleras mellan hyresvärd och hyresgäst och inte hyresgäst och hyresgäst. Detta nämnde jag ovan. Därmed talar denna del inte för dig och den eventuella avtal som du har med den andra hyresgästen.

Det som skulle kunna tala i din fördel är att hyresvärden faktiskt har accepterat hyresgästen som ni avtalat med. Det kanske skulle kunna hävdas att ni har ett avtal, och avtal är till för att hållas, pacta sunt servanda. Men frågar blir då om ni kan tänkas ha ingått ett avtal trots att det är hyresvärden som bestämmer hyresgäst och de sinsemellan avtalar om kontrakt. Jag skulle säga att det är tveksamt, just på grund av detta. Oavsett kan jag tycka att det är ett underligt beteende att välja att skriva på en annan tid än den ni har kommit överens om när hon dessutom konstaterar att hon fått lägenheten. Men om det kommer ge en faktisk juridisk konsekvens kan jag inte säga. Om det uppstått en avtalsrättslig förbindelse mellan dig och den andra hyresgästen kan ha skett i och med att hyresvärden har godkänt hyresgästen. Det som skulle kunna diskuteras i denna hypotetiska situation är svek, 30 § avtalslagen. Att personen svikligt förlett dig. Det ska sägas dock att denna paragraf används nästan aldrig och ska dessutom enligt förarbeten användas restriktivt. Att vinna framgång på detta sätt blir nog svårt tyvärr. Men kan vara en möjlighet. Det som fortfarande är problemet i denna situation är att hyresvärden och hyresgästen skriver kontrakt på vilken löptid det ska ha och när det ska börja, det är tyvärr ingenting som du styr. Det kan ju uppstått en situation hos den nyblivna hyresgästen som gör att den personen inte skriver på innan, på det tidiga datumet.

Av det jag sagt ovan så skulle jag säga att det är tveksamt om ni skulle kunna gå vidare med detta, trots den överenskommelsen (med bevis) med den nya hyresgästen. Vi har duktiga jurister här på Lawline som kan hjälpa er. Om ni har fler frågor kring det här kan ni kontakta dem.

Om du vill ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist? Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist.

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare