Hyreskostnad vid uppsägning

Hej, jag är idag inneboende utan skriftligt avtal. Vi har båda kommit överens om 1 månad uppsägning. Jag har varit ute i god tid med min uppsägning. Jag ska flytta senast dem 15e april. Min hyresvärd vill att jag betalar för hela månaden, varje påbörjad period måste jag betala enligt hyresvärden. Är detta rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni valt att vända er till Lawline!

När och hur stor hyran ska vara är något ni själva har eller borde ha avtalat om. Eftersom ni inte verkar vara överens i denna delen (även om det vanligtvis är så som din hyresvärd säger) är frågan vad som ska gälla. Om ni inte har avtalat om att varje påbörjad period ska betala så borde inte hyresvärden kunna kräva betalt för hela perioden.

Mikael JonassonRådgivare