Hyresgästs uppsägningstid

Hej! Jag hyr en bostadsrätt i andra hand och vi har skrivit ett kontrakt med 3 månad ömsesidig uppsägningstid. Jag har dock förstått att det är ogiltigt, för att det alltid är 1 månad uppsägning för den som hyr, det stämmer va? Nu har personen jag hyr av sagt upp kontraktet innan mig och vill att jag ska flytta om 3 månader, men jag vill flytta om 1 månad, kan jag säga upp det efter honom? Och hur gör jag det säkrast, rekommenderat brev?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Svaret på din fråga beror på när hyresavtalet ingicks, eftersom en ny lag gällande uthyrning av bostadsrätter trädde i kraft den 1 februari 2013.

Om avtalet ingicks innan detta datum ska jordabalken 12 kap. tillämpas. Resultatet av detta blir att avtalsvillkoret som föreskriver tre månaders ömsesidig uppsägningstid är giltigt och du kan inte säga upp avtalet med en månads uppsägningstid. Detta framgår av jordabalken 12 kap. 4 § (se https://lagen.nu/1970:994#K12).

Om avtalet istället ingicks efter den 1 februari 2013 så ska den nya lagen tillämpas. Enligt denna lag har hyresgästen alltid rätt att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid, vilket alltså inte kan avtalas bort. I så fall kan du säga upp avtalet att upphöra vid det månadsskifte som inträffar efter en månad från uppsägningen. Det spelar ingen roll om hyresvärden har ”hunnit före” med sin uppsägning.

Detta framgår av lag om uthyrning av egen bostad 2-3 §§, se https://lagen.nu/2012:978

Uppsägningen ska vara skriftlig och skickas i ett rekommenderat brev. Uppsägningen räknas som delgiven den dag som den har lämnats till Posten för att skickas med rekommenderat brev. Detta framgår av jordabalken 12 kap. 8 § 3-4 stycket. Dessa regler tillämpas oavsett om avtalet har ingåtts innan eller efter den 1 februari 2013.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare