Hyresgästs möjlighet att säga upp ett hyresavtal med omedelbar verkan
Hei! Håper det går bra at jeg skriver på norsk. Jeg har skrevet en leieavtale på en tre-roms leilighet, og nå angrer jeg. Jeg har fått jobb som lærer, og er selv fra Norge, så jeg hadde kun sett bilder av leiligheten innen jeg takket ja og skrev under kontrakten. Utleier opplyste om at det var rotete (smutsigt), og at jeg derfor kunne flytte inn med det samme. Jeg spurte om jeg kunne få bilder av slik det så ut nå, og de så betydelig bedre ut enn det jeg fikk se da jeg kom hit. Det lå fluer i badekaret, mange sigarettstumper i vasken, fluepapir i taket, hundehår overalt, ekstremt skittent toalett og vask, en tvättmaskin som inte fungerer, brannfarlige varmeovner, veldig dårlig luft og antydninger til sopp. Jeg regnet med at det skulle være et par ting som måtte ryddes, men ikke at det ville være helsefarlig å bo her! Jeg har skrevet under en kontrakt på fem måneder, med 3 måneders oppsigelse. Er det noe jeg kan gjøre for å si opp kontrakten tidligere? Jeg har tatt bilder. Takk for hurtig svar!
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Förhållandet mellan hyresvärd och hyresgäst regleras i 12 kap. jordabalken. Din hyresvärd har en skyldighet att se till att lägenheten är fullt brukbar den dag du får tillträde (12 kap. 9 §). Brandfarliga element, en tvättmaskin som inte fungerar och antydningar till mögel förhindrar att du kan använda lägenheten som en bostad och är därför fel som ska avhjälpas. Eftersom felen har uppstått innan hyrestiden har påbörjats har du som hyresgäst rätt att kräva att din hyresvärd åtgärdar dem (12 kap. 11 §). Om hyresvärden inte gör det har du därefter möjlighet att avhjälpa felen på din hyresvärds bekostnad. Du kan även ta hjälp av hyresnämnden som kan meddela ett åtgärdsföreläggande, innebärandes att din hyresvärd måste åtgärda felen innan ett visst datum (12 kap. 11 § p. 5). Under den tid lägenheten är i bristfälligt skick har du dessutom rätt till nedsatt hyra (12 kap. 11 § p. 3).
Eftersom det verkar som att du undrar över dina möjligheter att som hyresgäst säga upp hyresavtalet, snarare än att kräva att hyresvärden avhjälper felen i lägenheten, är 12 kap. 11 § p. 2 av intresse. Bestämmelsen hänvisar till 12 kap. 6 § och innebär att hyresavtalet får sägas upp med omedelbar verkan, men för att detta ska vara möjligt krävs att bristen är av väsentlig betydelse. Innan avtalet kan sägas upp omedelbart ska felen dessutom i första hand avhjälpas, något som talar för att du kanske inte har möjlighet att säga upp avtalet på kortare tid än tre månader.
Om du vill bo kvar i lägenheten bör du kräva att hyresvärden åtgärdar felen i lägenheten så att den är i ett fullt brukbart skick (12 kap. 9 §). Om hyresvärden inte åtgärdar problemen efter tillsägelse har du möjlighet att ta hjälp av hyresnämnden som kan utfärda ett åtgärdsföreläggande. Under hela den tid som lägenheten är i ett icke brukbart skick har du rätt till skäligt nedsatt hyra.
Om du inte vill bo kvar i lägenheten bör du säga upp den direkt och samtidigt kräva nedsatt hyra för de tre månader uppsägningstid som då börjar.
Hyresnämndens hemsida hittar du här: http://www.hyresnamnden.se
Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!
Vänligen,