Hyresgästens rätt att bo kvar trots hyresvärdens uppsägning

En vän i knipa fick hyra en lägenhet i mitt 2-familjhus i april 2015. Inget skrivet kontrakt finns. Vid inflyttning gjordes ett muntligt avtal upp om vissa åtaganden såsom att använda kompost - källsortering - hjälp i trädgården samt med vedhantering som accepterades. Under det mesta av tiden har detta ej fungerat trots otal påpekanden och som nu bestrids trots olika form av bevis. Hyresgäst har dessutom tagit egna beslut angående div målning som ej har utförts på ett korrekt sätt samt annan åverkan på lägenheten. I ett rekommenderat brev har det skickats en uppsägning som gäller från 31/5 - 31/8. Alltså 3 månader lagligt. I retur kom ett rek.brev där personen bestrider detta. Kort - vägrar att flytta och situationen har blivit obehaglig. Har varit i kontakt med hyresnämnden som säger att jag har rätten på min sida. Ett råd tack....

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill framhålla att det inte finns något krav på att avtalet mellan er ska vara skriftligt, så länge ingen av er har begärt det. Ert muntliga avtal är alltså lika fullt gällande som om det hade varit skriftligt.

Hyresgästens besittningsskydd

Vanligtvis har en hyresgäst ett så kallat besittningskydd. Detta innebär att ditt och din vän hyresavtal fortsätter att löpa trots att du har sagt upp det och denne får därför bok kvar i lägenheten. Det finns dock några undantag, dvs situationer där besittningsskyddet inte finns alls eller bryts.

Privatuthyrningslagen

För det första kan din vän helt sakna besittningsskydd i det fall att uthyrningen faller under privatuthyrningslagen. Så är fallet om du inte hyr ut en lägenhet till någon annan också. Om du hyr ut ytterligare en lägenhet krävs det att avtalet mellan dig och din vän var det första som slöts för att privatuthyrningslagen ska gälla. Att din vän inte har något besittningsskydd innebär att denne inte har rätt att bo kvar efter att uppsägningstiden har gått ut. Jag rekommenderar i detta fall att du kontaktar kronofogden och skickar in en ansökan om avhysning, du hittar den här. (1 § privatuthyrningslagen, här)

Jordabalken

För det andra kan besittningskyddet brytas under vissa omständigheter, till exempel om hyresgästen i stor utsträckning inte har uppfyllt sina förpliktelser. Det är tyvärr svårt för mig att ge ett klart svar huruvida din väns åsidosättande av de åtaganden ni kom överens om kvalificerar sig under denna omständighet, men det finns definitivt möjlighet att argumentera för det. Då jordabalkens regler syftar till att skydda en hyresgästs rätt till sin bostad ska det till mycket för att besittningsskyddet ska brytas. Min rekommendation i detta fall är att skicka in ditt ärende till hyresnämnden, här hittar du ansökan. (12 kap jordabalken, här)

Sammanfattningsvis beror mina rekommendationer kring hur du ska göra på vilken lag ert hyresavtal faller under. Det är därför viktigt att du först och främst reder ut om avtalet faller under privatuthyrningslagen eller jordabalken för att sedan ta kontakt med rätt myndighet för att få hjälp.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare