Hyresgästen underlät att ha värme på under vintern

Hyresgäst som har underlåtit att ha värme påslagen för att förhindra frysning av vattnet och dom skador som uppstår av detta. Hon har en uppsägningstid på tre månader som går ut den 31 mars 2018 enligt avtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Hyresgästen har en plikt att vårda lägenheten som denne hyr (12 kap 24 § Jordabalk), hyresgästen har också en skyldighet att underrätta hyresvärden så fort denne upptäcker en skada som måste åtgärdas snarast för att inte stora skador ska uppstå (12 kap 24 § 2 stycket Jordabalk).

Om hyresgästen varit vårdslös, antingen genom sitt handlande eller genom att ha underlåtit sin plikt att vårda lägenheten, är hyresgästen skadeståndsskyldig för skadorna som uppstått. Hyresgästen är också skadeståndsskyldig om denne visserligen iakttagit vårdplikten, men inte kontaktat hyresvärden i tid när en allvarlig skada uppstått. Har det uppstått skador på lägenheten kan hyresvärden alltså stämma hyresgästen, eller begära betalningsföreläggande från kronofogden, för att få ut sitt skadestånd.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare