Hyresavtal utan kontrakt?

Hej! Jag har en vän som hyr ett rum med delad dusch i källare i privat hus. Hon har betalat 1 mån i förskott sedan inflyttning. Inget kontrakt finns. Swishat varje månad. Misstänker att det är svarta inkomster. Hon trivs inte och meddelat nu den 10/10 att hon flyttar vid månadsskiftet. Hyresvärden menar nu att hon har 3 mån uppsägning. Kan det vara lagenligt utan kontrakt?

Lawline svarar

Föreligger avtal?

Det finns inga formkrav när det kommer till hyresavtal. Det är alltså fullt tillräckligt att din vän för att få bo i ett rum betalar hyra varje månad. Däremot är det alltid bra med skriftliga avtal för att veta vad man kommit överens om. Det föreligger alltså ett avtal mellan din vän och hyresvärden genom vad som brukar kallas konkludent handlande. Genom sitt agerande har både din vän och hyresvärden visat att de menar att ingå avtal.

Vilken uppsägningstid?

Då något särskillt inte avtalats om uppsägningstid så gäller de gränser som står i Lag om uthyrning i egen bostad. Där stadgas att en hyresgäst får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Detta är tvingande till hyresgästens fördel vilket innebär att din vän alltid har rätt att säga upp avtalet att upphöra vid månadsskiftet en månad efter uppsägningen.

Då din vän sagt upp avtalet den 10/10 så innebär detta att hyresavtalet gäller till den 30/11. Hon måste alltså betala även för november månad. Därefter är hon fri från att betala mer, hyresvärden kan alltså inte kräva 3 månaders uppsägningstid.

Huruvida inkomsterna är svarta eller ej har ingen påverkan på själva avtalet. Det är upp till hyresvärden att ta upp inkomsterna i sin deklaration (om de överstiger 40000 kr per år).

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare