Hyresavtal genom sms

Hej

Jag har sökt en bostad andrahand, via sms kom vi överens att jag ska flytta den 1 mars 2016, men jag fick dålig ekonomi och därför kunde jag inte flytta. Men jag har inte skrivit något kontrakt. Det vara bara via sms. Nu min hyresvärd begär hyran för mars månaden, eftersom jag har via sms har sagt att jag vill ha hans bostad?

Måste jag betala hans hyra, fast jag varken har bot hos honom eller skrivit kontrakt med honom ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det gäller ingående av hyresavtal så kan dessa avtal uppkomma muntligt eller skriftligt. Det finns inga formkrav. Detta enligt 12 kap 2 § Jordabalken (1970:994). I ditt fall så har ni åstadkommit ett kontrakt genom er överenskommelse via SMS. Du är således både bunden enligt lag samt genom en avtalsrättslig princip som kallas för "Pacta Sunt Servanda", som innebär att avtal ska hållas. Följer du inte kontraktet så begår du ett avtalsbrott som kan leda till skadeståndsskyldighet.

När det gäller hyra av lägenhet gäller även enligt samma paragraf, 12 kap 2 § Jordabalken, att ett skriftligt kontrakt ska upprättas om någon av er begär det. - För din del innebär detta alltså att om någon av er i ett tidigare skede har begärt att ett skriftligt kontrakt ska finnas, så krävs det för det ska vara ett bindande avtal. Har inte någon av er begärt ett skriftligt kontrakt, är du alltså bunden enligt ovan nämnda avtalsrättsliga princip samt enligt 12 kap 2§ Jordabalken.

Min rekommendation till dig är att du tar kontakt med uthyraren och förklarar din ekonomiska situation. Då du har hamnat i dålig ekonomi så tror jag att ni båda kan tjäna på en överenskommelse gällande hyran.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare