Hyra ut samägd fastighet till delägare och hur påverkar det utköp?

Min fru och hennes syster äger en fastighet ihop, dom har fått den av sina föräldrar. Vi har funderat på att ev köpa ut min frus syster om några år för att göra om bostaden till vårt sommarhus.

Nu har hennes syster frågat om hon och hennes man får "hyra" huset som idag är obebott. Jag tänker att dom gärna får bo där just nu eftersom dom har många andra problem, så om det hjälper dom så vill vininte vara ett hinder. Frågan är, finns det någon juridiskt som gör det svårare att köpa ut hennes syster i framtiden om hon bott/hyrt huset i några år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med er fråga! Så som jag förstår det samäger din fru och hennes syster fastigheten. Därmed regleras frågan i samägandelagen (SamL). Dock måste även regler om uthyrning av bostadslägenheter beaktas eftersom hyresgäster har vissa rättigheter.

1. Utköp

Att fastigheten är samägd innebär att din fru och hennes syster äger var sin andel i den, förmodligen 50/50 (SamL 1§). Skulle någon vilja köpa ut den andra så sker detta efter överenskommelse. Detta påverkas inte av att någon hyrt bostaden. Kan de inte komma överens om utköp kan vem som helst av dem begära att fastigheten ska säljas på offentlig auktion (SamL 6§).

Jag kan tillägga att samägande kan regleras relativt fritt genom avtal. Detta innebär att era föräldrar kan ha stadgat särskilda villkor för utköp eller liknande i och med att fastigheten gavs i gåva. Det innebär även att din fru och hennes syster kan avtala om att din fru ska få köpa ut huset om ett visst antal år till t.ex marknadsmässigt pris.

Det korta svaret svaret är alltså: nej det påverkar inte möjligheten till utköp men det finns inte någon garanti att utköp över huvud taget är möjligt.

2. Regler om uthyrning

Även om det inte påverkar din frus möjlighet att köpa ut sin syster kan din syster ha vissa rättigheter som hyresgäst. Eftersom din fru inte hyr ut någon annan bostad och det får anses vara för fritidsändamål eftersom det inte är hennes "näringsverksamhet" gör jag bedömningen att lag om uthyrning av egen bostad gäller.

Detta innebär att det råder stor avtalsfrihet i utformning av hyresvillkoren. Det som är intressant för er är dock att om inget annat avtalas så har din frus syster inte rätt till förlängning av hyresavtalet, utan det kan sägas upp med en uppsägningstid på tre månader (lag om uthyrning av egen bostad 3§ 2-3st).

Notera dock att om fastigheten fortfarande ägs gemensamt kan inte din fru ensidigt säga upp hyresavtalet utan behöver sin systers samtycke (SamL 2§). Detta är något ni kan avtala om.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Du är självklart varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare