Hyra under uppsägningstid

Hej! Vad gäller för min dotter, som studerar som nyligen flyttat in som inneboende hos en tjej o skrivit ett kontrakt med 3 mån uppsägning, men tjejen sa att hon måste flytta efter 2 veckors boende för hon har sagt upp lägenheten till feb, om min dotter får ett annat boende innan måste hon betala 3 mån hyra? Det är ju inte hon, utan den andra som sagt upp lägenheten.

Lawline svarar

Hej Jan, och tack för din fråga!

Jordabalken (JB) 12 kap reglerar hyra av bostad. Enligt JB 12 kap 4 § kan ett hyresavtal sägas upp för att upphöra gälla tidigast månadsskiftet tre månader efter uppsägning. Det kontrakt din dotter och hennes hyresvärd skrivit är därför giltigt.

När du skriver att det i kontraktet är avtalat tre månaders uppsägningstid, antar jag att det innebär tre månader för båda parter. Det vill säga, både tjejen som hyr ut och din dotter har tre månaders uppsägningstid. Det innebär att även när tjejen som hyr ut säger upp kontraktet slutar kontraktet inte gälla förrän efter tre månader, och din dotter är bunden av kontraktet under dessa månader. Det innebär att din dotter är bunden att betala hyra under dessa månader, eftersom kontraktet fortfarande är giltigt.

JB 12 kap hittar du https://lagen.nu/1970:994#K12.

Hanna LundqvistRådgivare