FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/04/2018

Husbil vid tomtgräns som bostad

Min hyresvärd har ställt upp en husbil på sin tomt precis vid angränsandet till en annans tomt och låter sin vän bo där året om, är det lagligt att göra så här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag delar för enkelhets skull upp den i två delar

Placering av husbilen:

Jag börjar med placeringen av husbilen. Av 6:2 sjätte punkten i plan och byggförordningen framgår att en husbil inte får placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Jag tolkar din fråga som att husbilen i detta fall står såpass nära grannen att bestämmelsen blir aktuell. I 2 § 2 st i samma förordning finns dock ett undantag till detta, nämligen om grannen ger sitt medgivande till placeringen.

Användning av husbil som permanentbostad:

Jag går över till frågan om det är okej att din hyresvärd låter någon bo i husbilen året om. Av 6:2 sjätte punkten i plan och byggförordningen framgår även att det inte krävs bygglov för få ställa en husbil på sin tomt förutsatt att det rör sig om ett upplag, dvs i syfte att förvara husbilen på tomten. Så länge husbilen står på tomten i detta syfte får den inte användas som bostad. För att husbilen ska få användas mer permanent som bostad på tomten krävs alltså bygglov.

Vad detta betyder i ditt fall:

Det är inte okej att utan vidare ställa en husbil vid en tomtgräns och använda den som en permanentbostad. Om din hyresvärd fått tillstånd (bygglov och medgivande från den närmaste grannen) att ställa husbilen vid sin tomtgräns med detta syfte är det dock okej i lagens mening.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om det är något mer. För mer information om bygglov och liknande kan du vända dig till boverket (http://www.boverket.se/sv/byggande/)

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare