FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt05/10/2018

Huruvida nordisk praxis har betydelse för svenska domstolarnas bedömning?

Hej! En advokatbyrå hänvisar till att de vunnit ärenden i Norge och Finland tror jag det var medan det finns en EU dom som går emot. Hur kan dessa utfall påverka ett ev civilrättsligt mål i Sverige?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett civilrättslig mål i Sverige utgår först och främst från gällande rätt i Sverige. EU-rätten har företräde framför svensk rätt och kan i betydande utsträckning åberopas direkt av svenska domstolar likt nationell lag. EU-domstolens avgöranden är viktiga och vägledande för att visa medlemsländerna hur reglerna ska tillämpas. EU-domstolen har därför högsta tolkningrätt.

Nordisk praxis har en mycket begränsad betydelse till hur svenska domstolar ska döma men det kan vara värt att läsa hur dessa domar är resonerade. I och med att Norge inte är medlem i EU, saknar EU-domstolens avgörande betydelse vid bedömningen. Finland är däremot bundna av EU-domstolens praxis i samma utsträckning som Sverige vilket kan vara intressant i ditt fall gällande hur domstolen har resonerat.

Med vänlig hälsning

Zuzu RabiRådgivare