Hur vet man om man kan begära ut information från en myndighet?

Hej! Jag undrar om det är möjligt att få ut antalet besökare en intagen har fått godkänt för i dagsläget? Jag förstår att det är sekretessbelagt och namn på personerna inte får att få fram, men kan man på något sätt få fram på något sätt antalet telefontillstånd/besöktillstånd en intagen har? Personen i fråga sitter på klass 1 anstalt och jag är nära anhörig, jag vill ha reda på vem som besöker denne.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida man kan begära ut en allmän handling från en myndighet beror på om handlingen är att betrakta som offentlig. En handling är som huvudregel offentlig om den inte omfattas av sekretess. Det är upp till myndigheten som innehar handlingen att göra en prövning av om handlingen kan lämnas ut eller ej. Jag rekommenderar att du kontaktar myndigheten i fråga och meddelar att du vill begära ut de handlingar du beskriver. Det är alltså endast den aktuella myndigheten som kan besvara frågan om dessa handlingar kan lämnas ut.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Emma BergmanRådgivare