Hur vet man att brev till häktet når fram?

Hej! Nu är det så att en vän till mig sitter häktad. När jag skickade brevet 22/7-2020 så visste jag inte exakt vart han var häktad. Skickade brevet till journalarkivet, kriminalvården Norrköping. Det har gått ca 3 veckor och jag har inte fått något svar. Hur vet jag att brevet har kommit fram och hur lång tid tar det att få ett svar tillbaka från den häktade? Skrev ner både min adress och mobilnummer men inget personnummer. Kan det häktade ringa till mig trots att det inte finns med ett personnummer? och hur funkar det med att skicka brev utan person nummer? Jag har för mig att personnummer inte behövs ifall det är brev kontakt.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

I din fråga har jag inte fått det klarlagt om det var fallet att du bara utelämnade ditt personnummer i brevet, eller om det även var personnumret till den häktade. När det kommer till brev till en häktad vars anstalt man inte känner till ska man, precis så som du gjort, posta brevet till Kriminalvårdens journalarkiv i Norrköping. Dock efterfrågar de personnummer på den häktade, eftersom det kan finnas fler med samma namn. Detta framgår av Kriminalvårdens informationssida om telefon och brev. Det kan alltså ha varit så att brevet inte har nått fram till den häktade, om du inte hade med personnumret till denne i brevet.

En annan möjlig förklaring är att den häktade inte har godkänt att brevet granskas. Brev till och från den häktade kan granskas för att exempelvis se om det innehåller otillåtna föremål. Godkänner man inte denna granskning får den häktade ut brevet först efter att denne lämnar häktet.

Det står inte uttryckligen hur rutinerna är för bekräftelse till avsändaren att brevet faktiskt har skickats till den häktade. Här hade jag rekommenderat dig att kontakta Kriminalvården för att säkerställa hur det ser ut med brevets status.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare