FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut15/04/2022

Hur tolkas innebörden av utövandet av servitutsrätten?

Grannfastigheten har rätt att anlägga och underhålla väg med 3 meters vägbana och erforderliga vägdiken i sträckning a. Grannen använder del av denna sträckning till upplagsplats då han åker ut till utfartsvägen tidigare och vägdiken på den övriga sträckan läggs igen och marken ovanpå dikena används som upplagsplats. Detta p.g.a. att han får inte plats med sina tillhörigheter inne på sin tomt. Har man rätt att nyttja servitut som man vill?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Du söker svar på frågan om hur ett servitut för väg (vägservitut) får användas. Närmare bestämt handlar det om grannens användning av vägservitutet som upplagsplats strider mot den rätt som följer av upplåtelsen av servitutet. Ett servitut ger en fastighet (den härskande fastigheten) en rätt att nyttja en del av annans fastighet (den tjänande fastighet). Ett servitut kan bildas antingen genom avtal (avtalsservitut) eller genom beslut av myndighet (officialservitut). Gällande utövandet av servitutsrätten spelar däremot typen av servitut mindre roll eftersom den gällande rätten baseras på allmänna servitutsrättsliga principer och förutsättningar.

Hur får servitutet användas?

Vilken rätt som den härskande fastigheten får genom servitutet följer i första hand av ordalydelsen av den handling som upplåtelsen baseras på. För avtalsservitut finns ordalydelsen i avtalet och för officialservitut i lantmäterimyndighetens beslut i ärendet för fastighetsbildningen. Eftersom ordalydelsen kan vara generellt utformad kan det vid tolkningen av servitutets innebörd vara nödvändigt att ta hänsyn till andra omständigheter. Därför kan det vara användbart att se till det behov som servitutet avser att uppfylla för den härskande fastigheten. Utgångspunkten för upplåtelse av servitut är att uppfylla ett behov hos den härskande fastigheten. Ordalydelsen i handlingen för upplåtelsen av servitutet bör därför normalt sett motsvara det behov som servitutsrätten avser uppfylla för den härskande fastigheten. Den härskande fastighetens behov begränsar därmed vilken innebörd ordalydelsen i handlingen för upplåtelsen av servitutet kan ges. Andra omständigheter som inte heller följer uttryckligen av handlingens ordalydelse kan vara av intresse. Det kan vid upplåtelsen till exempel mellan parterna stått klart att ägaren av den tjänande fastigheten skulle få fortsätta användning av marken för servitutet på ett särskilt sätt. På så sätt begränsar parternas avsikt vilken innebörd ordalydelsen kan ges (NJA 2018 s. 200).

En annan allmän servitutsrättslig princip innebär att ägaren av den härskande fastigheten ska utöva servitutet så att den tjänande fastigheten inte betungas mer än nödvändigt (14 kap. 6 § första stycket JB). Om den härskande fastigheten har fler handlingsalternativ att välja mellan som samtliga uppfyller ändamålet med servitutet ska det minst betungande alternativet för den tjänande fastigheten väljas.

De allmänna villkoren för en giltig upplåtelse av ett servitut

Vilken tolkning servitutets innebörd kan ges begränsas av de grundläggande förutsättningarna för en giltig upplåtelse av ett servitut. Ett servitut får endast upplåtas om det (14 kap. 1 § jordabalken (JB)):

(i) är ägnat att främja en ändamålsenlig markanvändning och

(ii) är begränsat på det sättet att ägaren till den härskande fastigheten har rätt att i endast visst hänseende nyttja eller på annat sätt ta i anspråk eller råda över användningen av den tjänande fastigheten eller vad som hör till denna samt

(iii) avser ett ändamål som är av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten

Huruvida dessa förutsättningar är uppfyllda och därmed om servitutet är giltigt prövas utefter de förhållande som gällde när servitutet uppläts. Skulle ändrade förhållanden innebära att förutsättningarna inte längre uppfylls medför det inte att servitutet blir ogiltigt (NJA 2009 s. 656). Däremot innebär en sådan omständighet att servitutet kan ändras eller upphävas genom fastighetsreglering enligt fastighetsbildningslagen (FBL) (14 kap. 14 § JB och 7 kap. 3–10 § FBL).

Ändamålsenlig markanvändning

Vad som utgör en ändamålsenlig markanvändning baseras inte på parternas subjektiva uppfattning utan i stället på vad som objektivt och allmänt sett anses utgöra en sådan användning. Nyttan för den härskande fastigheten ska överstiga belastningen på den tjänande fastigheten. Servitutet ska därför medföra ett rationellt användande av den fasta egendomen. Användningen ska leda till en positiv nyttoeffekt som innebär att det sammanlagda värdet av fastigheterna ökar (NJA 2009 s. 656).

Begränsat ianspråktagande

Med ett servitut följer att den tjänande fastigheten begränsas i viss utsträckning från att nyttja sin mark. Denna begränsning får däremot inte bli så stor att det räknas som ett totalt ianspråktagande av marken. Ett totalt ianspråktagande innebär att ägaren till den tjänande fastigheten i praktiken inte har någon som helst möjlighet att använda den mark som servitutsrätten gör anspråk på. Denna begränsning gäller även för om en del av den tjänande fastigheten innebär ett totalt ianspråktagande (NJA 1983 s. 292 och NJA 1996 s. 776).

Stadigvarande betydelse

Servitutet måste vara av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten. Detta innebär att servitutet inte endast uppfyller ett tillfälligt behov för vare sig en särskild ägare av den härskande fastigheten eller i tiden. Servitutet behöver däremot inte vara en nödvändighet för den härskande fastighetens ändamålsenliga funktion. Det innebär att ett servitut fortfarande kan anses vara av stadigvarande betydelse även om behovet som servitutet uppfyller kan tillgodoses på andra sätt (NJA 2009 s. 656).

Vad gäller i din situation?

Din utgångspunkt för att få svar på om grannen får använda servitutet som upplagsplats är den handling som upplåtelsen av servitutet baseras på. För avtalsservitut är handlingen avtalet och för officialservitut är det beslutet som fattades av lantmäterimyndigheten. När du tolkar denna handling ska du utgå från ordalydelsen. Följer det inte av ordalydelsen huruvida den härskande fastigheten har en rätt att använda servitutet som upplagsplats använder du andra metoder för tolkning av innebörden. I första hand ska du se till behovet som servitutet avser uppfylla för den härskande fastigheten. Behovet med servitutet bör följa med den handling som upplåtelsen baseras på. I andra hand kan du ta hänsyn till avsikten med upplåtelsen av servitutet. Var det vid ingåendet av servitutsrätten tänkt att den härskande fastigheten eller den tjänande fastigheten skulle få vidta vissa åtgärder på marken som servitutet avser?

Tolkningen av innebörden bakom upplåtelsen av servitutet begränsas av de grundläggande förutsättningarna för ett giltigt servitut. Även om det framgår i tolkningen av handlingen att den härskande fastigheten får använda servitutet som upplagsplats måste det vara en (1) ändamålsenlig markanvändning, (2) begränsat ianspråkstagande av tjänande fastighetens mark samt av (3) stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten. Den härskande fastigheten ska inte heller betunga den tjänande fastigheten i onödan om ändamålet med servitutet kan uppfyllas på ett eller flera andra sätt. Uppfylls inte dessa förutsättningar på grund av ändrad användning av servitut innebär det inte automatiskt att servitutet blir ogiltigt. Däremot möjliggör en sådan omständighet att servitutet kan ändras eller upphävas enligt FBL.

Tyvärr går det inte utan de närmare omständigheterna i ditt fall redogöra för ett tydligt utfall av den rätt som servitutet innebär för den härskande fastigheten. Utifrån din situation verkar däremot ordalydelsen av upplåtelsen av servitutet innebära en rätt för den härskande fastigheten ”att anlägga och underhålla väg med 3 meters vägbana och erforderliga vägdiken.” Sett endast till ordalydelsen är det uppenbart att en användning av servitutet som upplagsplats inte är förenligt med innebörden av upplåtelsen. Att ägaren till den härskande fastigheten inte får plats med sina tillhörigheter inne på sin tomt ser jag inte i sig som en giltig grund till att innebörden av servitutet skulle få en tolkning som går utanför ordalydelsen. Den härskande fastigheten ska använda servitutet på ett sätt som medför minsta möjliga belastning för den tjänande fastigheten så länge ändamålet med upplåtelsen av servitutet uppfylls.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare