Hur stor är risken att bli dömd för ett brott man blivit åtalad för?

Hej! Hur stor är risken att bli dömd för ett brott man blivit åtalad för? Har läst att en vanlig sägning är att det måste ha ställts bortom all rimlig tvivel, för att en person är skyldig till ett brott, för att kunna döma personen. Att det är ett väldigt högt beviskrav. Hur stor är då risken att eventuellt bli oskyldigt dömd? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Hur stor är risken att bli dömd för ett brott man blivit åtalad för?
I brottmål gäller beviskravet precis som du beskriver, att det ska vara ställt bortom allt rimligt tvivel. Det är ett mycket högt beviskrav. I Sverige har vi en straffrättslig princip "in dubio pro reo", dvs. hellre fria än fälla. Man brukar tänka att hellre nio fria brottslingar än att en enda person ska sitta oskyldigt dömd. Hur stor risken är att bli dömd för ett brott man åtalats för kan jag inte ge ett konkret svar på. Det beror såklart på situationen, vilket slags brott det är och hur mycket bevis som finns. Däremot har vi även den så kallade oskyldighetspresumtionen, som betyder att var och en som blivit anklagad för brott ska betraktas som oskyldig till dess hans skuld lagligen fastställs.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare