Hur skriver man ett skadeståndskrav?

hej

min hyresvärd har av misstag tömt mitt förråd och kastat alla mina saker jag hade där.

nu vill dom att jag ska skriva ett skriftligt skadeståndskrav. men vet inte riktigt hur jag ska formulera det.

behöver hjälp med detta..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Att skriva ett skadeståndskrav kan helt klart kännas krångligt, men det är faktiskt enklare än man tror. Det finns ingen exakt mall utan det viktigaste är att du är saklig och tydlig samt tar med allt du tycker är av betydelse. Dessa punkter kan du dock använda som utgångspunkt:

- Ditt namn, personnummer och din adress.

- Vem skadeståndskravet riktar sig mot.

- Beskrivning av vad som har hänt och vad din hyresvärd har gjort för fel, dvs att han kastat alla dina saker.

- Vad detta fel har inneburit för dig.

- Hur mycket skadestånd du kräver och hur du kommit fram till den summan, till exempel genom att bevisa vad du hade för saker i förrådet som nu kastats.

- Dina kontaktuppgifter.

Hoppas du känner att det blivit lite klarare kring hur ett skadeståndskrav kan skrivas. Vill du ha ytterligare hjälp och diskutera mer exakta formuleringar, är du varmt välkommen att boka tid med Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare