Hur sker beskattning om man säljer sin andel i ärvd fastighet ?

Hej,

Jag och mina systrar äger tillsammans (via arv) en sommarstuga.

Om jag köper ut dom , vad händer skattemässigt för deras del ?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer utgå från bestämmelserna i Inkomstskattelagen (1999:1229) för att besvara din fråga.

När man säljer en bostad eller en andel av den ska kapitalvinsten beskattas på, kapitalvinsten utgör skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade tillgången och omkostnadsbeloppet (anskaffningsutgiften av tillgången och förbättringsutgifter) (44 kap. 13 & 14 § IL).

I och med att det handlar om arv så kommer dina systrar att gå in i förvärvarens skattemässiga situation, alltså ska dina systrar ska ha samma anskaffningsutgift som arvlåtaren hade (44 kap. 21 § IL). Skillnaden mellan ersättningen de får av dig och anskaffningsutgiften som tilldelats dem ska ses som kapitalvinsten och det ska beskattas på. Beskattningen sker med ca 22% av vinsten (45 kap. 33 § IL).

Sammanfattning

Det mest centrala är att dina systrar kommer gå in ii förvärvarens/arvlåtarens skattemässiga situation, de kommer alltså anses ha samma anskaffningsutgift som arvlåtaren hade. Skillnaden mellan ersättningen du senare köper ut dem med och anskaffningsutgiften som tillskrivits dem ska ses som kapitalvinsten som då ska beskattas, och beskattningen sker med 22% av kapitalvinsten.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare