FrågaSKATTERÄTTMoms05/12/2016

Hur ska rätten till avdrag för ingående moms styrkas?

Hej! Har en snickare som skall göra vid mitt badrum, Jag undrar om han inte kan lyfta momsen när man betalde varan med kontokort direkt på nätet , enligt honom måste han ha en faktura för att kunna lyfta momsen ? Räkningen står på Snickarens Företag . Tack för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

En näringsidkare som är skattskyldig för moms i sin verksamhet har enligt mervärdesskattelagen (1994:200) 8 kap 3 § rätt till avdrag för den ingående momsen. Hur rätten till avdrag för ingående moms ska styrkas framgår av mervärdesskattelagen 8 kap 17 §. I lagparagrafen står det uttryckligen att avdragsrätten ska styrkas genom faktura. Om det finns särskilda skäl behövs ingen faktura under förutsättning att förvärvaren är skattskyldig och kan styrka avdragsrätten genom annan tillgänglig dokumentation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare