Hur ska jag få ut hela min lön när skolledningen skyller på lönesystemet?

Hej, jag har haft en timanställning på X-gymnasiet under januari och februari och har inte fått ut hela min lön, har ringt skolledningen ett flertal ggr, dom säger varje gång att lönesystemet inte fungerar som det ska, och lönen ska komma, men icke. Hur går jag vidare? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såklart ska du ha rätt till att få kräva arbetsgivaren på lön

Nu när du arbetat och inte fått lön utbetalt i rätt tid, så har du självklart rätt att kräva in lönen. Efter tidpunkten arbetsgivaren skulle betalat lönen men inte gjorde det, så har du rätt att kräva in den på juridisk väg. Det finns dock kanske andra vägar du kanske borde överväga att ta före de "rent juridiska".

Är det så att det finns risk att din arbetsgivare går i konkurs bör du skynda dig på. Om din arbetsgivare går i konkurs täcker staten nämligen bara lönen genom den statliga lönegarantin under 3 månader innan konkursen.

Vad du kan göra för att driva vidare detta:

1.Gå till din arbetsgivare/skolledningen igen

Du skriver att du gjort detta många gånger, men skam den som ger sig. De kanske tillslut fixar det åt dig. Det kan löna sig att vara ihärdig (kanske till och med jobbig), om de tillslut kanske faktiskt löser problemet. En sådan lösning skulle förstås vara den bästa om det är möjligt, eftersom att det både är den smidigaste och billigaste vägen. Det är också den vägen som ger minst grund för konflikt med arbetsgivaren, vilket kan vara viktigt att tänka på om du vill ha en bra relation med din arbetsgivare.

2.Gå till fackföreningen på arbetsplatsen

Känner du att din arbetsgivare inte lyssnar på dig så kan det vara ett bra råd att vända sig till fackföreningen på din arbetsplats, om det finns någon sådan. Det kan kännas skönt att inte stå ensam emot arbetsgivaren utan få hjälp, och det kanske till och med är fler än du som har haft problem med detta. En del fackföreningar kan även hjälpa dig med juridisk rådgivning om det skulle behövas.

3.Ansök om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten

I sista hand kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (KFM). Det bör vara en sista utväg eftersom att det som sagt kan ge en dålig relation till din arbetsgivare. Blanketten du behöver fylla i finns på KFM:s hemsida. Du kan förutom den lön du har rätt till också kräva ränta och eventuella avgifter du får betala för ansökan hos KFM (lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (LBH) 11§ och 17§).Efter att du ansökt kommer KFM att vända sig till din arbetsgivare. Din arbetsgivare kan då antingen välja att:

a.Betala beloppet: om arbetsgivaren betalar så är det ju löst. Eftersom att de ändå verkar hålla med om att du ska ha rätt till betalningen, så antar jag att detta är vägen de kommer välja att ta i så fall.

b.Bestrida betalningsföreläggandet: bestrider arbetsgivaren betalningsföreläggandet, så kommer målet få tas upp i domstol (LBH 33§).

c.Inte göra något alls: gör arbetsgivaren ingenting (det vill säga varken går med på och betalar eller bestrider betalningsföreläggandet), så gör KFM ett så kallat utslag som medför att skulden drivs in (LBH 42§). Gör KFM ett utslag kan man alltså säga att du vinner på "walk over".

Behöver du mer kvalificerad juridisk rådgivning, så kan du alltid boka tid med en jurist här på Lawline genom vår hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare