FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/02/2022

Hur ska en vägförenings stadgar tolkas, och är det tillåtet att ha en större plogmaskin ståendes på sin tomt?

Hej. Jag har en maskin som jag plogar med som väger under 6 ton. Våran väg in tillhör vägföreningen och dom anser att jag måste betala extra för att jag sliter på vägen. Men i stadgarna står det att upp till tolv ton så räknas det inte som tung transport. Har dom rätt att kräva mig på extra betalt. Samma att samma förening talar om att vi inte får ha den på tomten då det inte är ett industri område.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Samfällighetsförening
En vägförening är en form av samfällighetsförening. En samfällighet är egendom, exempelvis mark eller byggnad, som tillhör flera fastigheter. I din situation, handlar det om en väg som tillhör flera fastigheter. Detta innebär att flera personer gått ihop i en förening vad gäller en vägen, för att förvalta och underhålla denna.

Regler i en samfällighetsförening
Av allmänna principer följer att en samfällighetsförening får ställa upp regler i stadgarna för hur en samfällighet ska nyttjas. I din situation, finns det regler i stadgarna i vägföreningen som bestämmer hur vägen till era fastigheter får användas.

Du beskriver att det står i stadgarna att fordon som väger upp till 12 ton inte räknas som tung transport. Detta kan innebära att du då inte ska behöva betala extra avgift på grund av slitage. Detta beror dock på om det finns någon annan bestämmelse angående just extra avgift på grund av slitage i stadgarna. Men, utifrån det du beskriver i din fråga, har jag svårt att se att de ska kunna kräva mer betalt med tanke på de regler som du skriver finns. Din plogmaskin väger under 6 ton, och du bör därför inte behöva betala en extra avgift utifrån de regler som du skriver finns i stadgarna.

Tunga maskiner på sin tomt
När gäller om man får ha tyngre maskiner på sin tomt, regleras detta bland annat av Plan- och byggförordning.

Det kan nämligen vara så att det krävs bygglov för att man ska få ha vissa maskiner ståendes på sin tomt. Detta är beroende av vad det är för detaljplan för tomten där maskinen står. En detaljplan är kommunens sätt att planera och reglera användandet av områden i kommunen. En tomt kan ha en detaljplan för exempelvis bostad, näringsverksamhet eller industriverksamhet. Detta innebär för din situation, att föreningen kan ha rätt om att du inte får ha dina maskiner på tomten utan bygglov för detta beroende på vad det är för detaljplan för din tomt.

Upplag som kräver bygglov
Om det krävs bygglov är även beroende av om din maskin kan ses som ett upplag som kräver just bygglov, se 6 kap. 1 § andra punkten Plan- och byggförordningen. Med upplag menas förvaringsplats av exempelvis material, varor eller fordon. Vid bedömning av om ett upplag kräver bygglov eller inte ska dessa faktorer bedömas:
- Förvaringen sker utomhus
- Det fungerar självständigt i förhållande till annan verksamhet på platsen
- Varaktighet
- Omfattning

Först och främst ska förvaringen ske utomhus för att det ska betraktas som upplag. Utifrån det du nämner i din fråga, tolkar jag det som att så är fallet med din plogmaskin. Detta är därmed uppfyllt.

Vad gäller den andra faktorn, att det fungerar självständigt i förhållande till annan verksamhet på platsen, kan detta enklast förklaras med några exempel. Exempelvis anses inte en vedstapel för den egna fastighetens behov vara ett upplag som kräver bygglov. Samma sak gäller foder och gödning i samband med en jordbruksfastighet, detta upplag kräver inte bygglov. Inte heller tillfälligt upplag för byggande eller underhåll av allmänna vägar utgör upplag som kräver bygglov. Detta innebär att om din plogmaskin används för underhåll av allmänna vägar och att detta endast är tillfälligt, behövs inte bygglov för att du ska få ha din plogmaskin på din tomt.

Nästa faktor är varaktighet. Vid denna bedömning tittar man på hur länge förvaringen är på tomten. Exempelvis har det krävts bygglov för uppställning av 4-7 stycken husvagnar i en månads tid. Detta innebär att om du behöver ha din maskin på din tomt under en längre tid, kan det räknas som ett upplag som kräver bygglov.

Den sista faktorn är omfattning. När det gäller uppställda fordon, bedöms omfattningen efter hur många fordon som är uppställda på en tomt. I exemplet med husvagnarna som jag nämnde ovan, så ansågs 4-7 husvagnar vara av en sådan omfattning, tillsammans med övriga faktorer, att upplaget kräver bygglov. Det är därmed inte utrett om 3 husvagnar utgjort et sådant upplag som kräver bygglov. Till denna faktor kan även bedömas omfattning på exempelvis miljöfarligt avfall. Du nämner att du endast har en större plogmaskin på din tomt, vilket kan tala för att det inte är av sådan omfattning att det faktiskt krävs bygglov. Detta är dock en bedömning som är svår att genomföra när jag inte helt vet vad för sorts plogmaskin det är och mer exakt storlek.

Det finns dock undantag för när ett upplag kräver bygglov. Exempel på ett sådant undantag är säsongsuppställning av ett par fritidsbåtar, husvagnar eller husbilar vid en- och tvåbostadshus, se 6 kap. 2 § Plan- och byggförordningen. Jag har dock tyvärr svårt att se att din plogmaskin skulle klassas som en sådan säsongsuppställning som kan liknas vid fritidsbåtar, husvagnar och husbilar, eftersom dessa fordon är just för fritidsändamål. Vad jag förstår utifrån det du nämner i din fråga, används din plogmaskin mer åt plogarbete på vägarna, och är därmed en del av en näringsverksamhet och inte för fritidsändamål.

Sammanfattning samt rekommendation
Vad jag förstår utifrån det du skriver i din fråga, gäller endast extra avgift för slitage på vägen för tunga fordon som väger 12 ton eller mer enligt vägföreningens stadgar. Jag har därför svårt att se att vägföreningen kan kräva extra betalt av dig för att du kör din plogmaskin som väger under 6 ton. Finns det dock andra regler i stadgarna som nämner något om lättare fordon och extra avgift, kan det fortfarande finnas en risk för att de kan kräva extra betalt av dig. Jag rekommenderar därför dig att återigen se vad som står i stadgarna i vägföreningen, men om det inte framgår annat än det du skriver i din fråga, bör de inte kunna kräva den extra avgiften av dig.

Föreningen kan ha rätt gällande din plogmaskin på din tomt. Detta beror först och främst på vad det är för detaljplan för din tomt, och utifrån detaljplanen om din förvaring av plogmaskinen på tomten kan utgöra ett upplag som kräver bygglov. Bedömningen om det krävs bygglov utgår även från om förvaringen sker utomhus, om det fungerar självständigt i förhållande till annan verksamhet på platsen, varaktigheten och omfattningen av uppställningen. Eftersom jag inte har de exakta detaljerna om detaljplanen för din tomt, samt vad det är för sorts plogmaskin, kan jag inte ge ett helt klart svar på om det krävs bygglov för att du ska få ha plogmaskinen på din tomt. Men om det är detaljplan för bostad och din plogmaskin används i ditt arbete, samt att den kommer stå på din tomt under en längre tid, finns det stor risk att du behöver bygglov för detta. Jag rekommenderar därför dig i denna fråga att kontakta din kommun och fråga vad som gäller. De kan även hjälpa dig vidare om du faktiskt behöver bygglov för att få ha plogmaskinen på din tomt.

Jag hoppas att jag med detta har förstått din fråga rätt, och att jag kunnat besvara denna. Om du vill att jag förtydligar något i mitt svar, eller har en följd fråga, kan du skicka mig ett mail på min e-post: hilma.nilsson@lawline.se.

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare