FrågaAVTALSRÄTTFormkrav08/05/2017

Hur ska en namnteckning se ut?

Hej. Jag undrar hur en underskrift/namnunderskrift måste se ut. Har blivit darrhänt och har svårt att skriva hela mitt namn som är (namn).

Kan jag förkorta detta eller räcker det med förnamnen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen anger inte några krav för hur namnteckningen ska se ut eller om den ska gå att läsa. Det finns inte något krav på att man faktiskt skriver sitt namn, utan figurer och liknande godtas också som namnteckning. Din signatur är alltså fullt giltig även om den bara består av ditt/dina förnamn. Ibland kan man behöva man skriva ett namnförtydligande i anslutning till sin signatur, och då måste dock både förnamn och efternamn skrivas.

Ur säkerhetssynpunkt ska man dock inte ha en signatur som är lätt att förfalska (jfr. 14 kap 1 § brottsbalken: urkundsförfalskning), varför en lite mer "avancerad" namnteckning kan vara att föredra!

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare