FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet27/01/2021

Hur ska avkastning från samägd egendom fördelas?

Hej Lawline

Vi är 3 delägare i en skogsfastighet, med 1/3 ägande var. Nu har vi gjort en avverkning och erhållit en intäkt under 2020.

Är det reglerat i lag eller på annat sätt hur intäkten skall fördelas mellan delägarna? Eller kan vi komma överens om detta själva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga är lagen om samäganderätt (samäganderättslagen) den aktuella lagstiftningen eftersom ni samäger skogsfastigheten (se 1 § samäganderättslagen). I den lagen regleras inte på förhand hur avkastning från den samägda egendomen ska fördelas. Dock framgår det av 3 § samäganderättslagen att vid oenighet om hur egendomen ska fördelas eller nyttjas (t.ex. hur avverkning av skog ska fördelas) så kan en god man utses av tingsrätten på ansökan av en delägare. Den gode mannen ska då förvalta egendomen på bästa sätt för delägarna (4 § samäganderättslagen). Dessutom ska den gode mannen fördela avkastningen mellan delägarna (4 § andra stycket samäganderättslagen). Samäganderättslagen är dock huvudsakligen dispositiv vilket innebär att den kan avtalas bort. Därför kan ni alltså, förutsatt att ni är överens, bestämma själva hur ni vill fördela avverkningen. För att i framtiden undvika konflikter bland er delägare emellan kan det likväl vara bra att upprätta ett samäganderättsavtal om hur just avkastningen ska fördelas mellan er.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Erik AspRådgivare