Hur reklamerar jag fel i vara när företaget upphört med verksamheten?

Hej

Det är så att jag köpte en moped för cirka ett år sedan och alla garantier finns fortfarande kvar.

Problemet är att den måste lagas men företaget jag köpte den av håller inte längre på med mopeder utan den avdelningen har blivit ett eget/nytt företag.

Så min fråga är vilket av företaget är skyldigt att ta på sig det, företaget jag köpte den av men som inte får hålla på med mopeder eller det nya företaget som håller på med mopeder men som tekniskt sett inte sålde den men är återförsäljare av det märket.

Båda företagen hänvisar bara till varandra.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

I det fall du är konsument och handlar av ett företag är det konsumentköplagen som gäller för dig. Har du garanti kvar på ditt köp har du därmed en reklamationsrätt att begära och detta kan göras även om inte företaget som sålt varan till dig finns kvar. Vid fall där säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet eller inte kan anträffas, har du som köpare rätt att rikta anspråk, på grund av ett fel på varan, mot en näringsidkare i tidigare säljled, som har överlåtit varan för vidareförsäljning. Detta framkommer av konsumentköplagen § 46 och innebär att du har möjlighet att istället rikta ditt anspråk mot varans tillverkare eller grossist, i enlighet med 23 §.

Det är svårt att veta om dessa företag är överlåtna eller har upphört, samt vilka skyldigheter de har gentemot dig i ditt fall. Jag rekommenderar därför dig att ta kontakt med varans tillverkare och fråga hur du går tillväga då denne definitivt har skyldighet att se till att du får ditt köp reklamerat, och därmed felet åtgärdat.

Jennie NilssonRådgivare